“این خدمت و سرویس و محتویات این مقاله در کلینیک روشا انجام نمی شود و مشاوره ای هم داده نمی شود و فقط صرفا برای افزایش دانش بازدیدکنندگان عزیز درج شده است”

اکثر بچه ها در یک مرحله خاص از رشد خود، آلت تناسلی یا واژن خود را کشف می‌کنند، در غیر این صورت به آن “خصوصی” گفته می‌شود. در حالی که متوجه شدن خود به خودی قسمت‌های خصوصی یک مرحله بسیار طبیعی است و می‌توان آن را با بازی با انگشتان دست و انگشتان پا برابر دانست، اما این موضوع در شرایط تربیتی فرزند نمی‌تواند از طرف والدین او یک رفتار مورد تحسین تلقی شود. این حرکت می‌تواند لحظاتی شرم آور برای پزشک کودک، والدین یا حتی سایر کودکان ایجاد کند.

اگر:

  • کودک شما هنگامی که افراد دیگر در اطراف او هستند هم چنان به دست زدن به آلت تناسلی خود ادامه می‌دهد.
  • شما گمان می‌کنید که به فرزندتان توسط فرد دیگری آموخته شده است که خود ارضایی کند.
  • کودک شما سعی می‌کند به دیگران نیز خود ارضایی را آموزش دهد.
  • احساس می‌کنید فرزند شما ناراضی است.
  • شما نمی‌توانید تحمل کنید که فرزندتان به آلت تناسلی خود دست می زند.
  • این رویکرد بهبودی به همراه نمی‌آورد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک روشا با شماره تلفن‌­های 0216609969309106646195 تماس حاصل فرمایید.

پسران کوچک، خود کشفی و لمس دستگاه تناسلی


علت دست زدن کودک پسر به آلتش

لمس کردن ، خراشیدن یا کوبیدن به ناحیه تناسلی فقط یک فعالیت طبیعی برای پسران خصوصاً بین دو تا شش سالگی است. آن‌ها ممکن است اندام تناسلی خود را برای راحتی مجدد تنظیم کنند، آلت تناسلی خود را بخارانند و یا در صورت یادگیری استفاده از توالت، وقت بیشتری را بدون پوشک بگذرانند. در حین انجام این کار، کودکان نوپا ممکن است درک کنند که لمس کردن خود در این زمینه احساس لذت بخشی به آن‌ها می‌دهد. نوجوانان همچنین ممکن است از نعوظ های طبیعی خود آگاه شوند.

اصولا نمی‌توان به نوجوانان آموزش داد که در شرایط مقتضی خوب نیست که  آلت تناسلی خود را در هر زمان یا هر مکانی، لمس کنند. قبل از پنج یا شش سالگی، سن کودک به گونه ای نیست که بتوان به او این درس ها را آموزش داد.

مسائل بهداشتی را کنار بگذارید و از علائم سوء استفاده آگاه باشید

اگر متوجه شدید کودک شما به طور مداوم خود ارضایی می‌کند، تا جایی که خود را مجروح می‌کند ، سعی می‌کند فرزندان دیگر را به خود ارضایی دعوت کند، یا اگر گمان می‌کنید کسی به آن‌ها یاد داده است که خود ارضایی کنند، با پزشک متخصص اطفال یا روان شناس تماس بگیرید. ممکن است سوءاستفاده جنسی رخ داده است و همین موضوع می‌تواند ریشه مشکل باشد. توجه داشته باشید که عفونت های مکرر مجاری ادراری ممکن است نشانه استمناء بیش از حد و سوء استفاده احتمالی مداوم باشد.

  چه کودکانی به گفتاردرمانی نیاز دارند؟ نشانه های مهم

به دنبال علائم ظاهری مانند درد، مشکل ادرار کردن، پوسته پوسته شدن پوست در ناحیه، قرمزی، تورم، خونریزی یا تغییر رنگ پوستی باشید که قبلاً در آنجا نبوده است. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید با پزشک فرزند خود تماس بگیرید.

چگونه می‌توان کودکی را که با آلت تناسلی خود بازی می‌کند ، اداره کرد


لمس اندام تناسلی در کودکان

اکثر متخصصان کودک هشدار می دهند که بین متوجه شدن خود به خودی آلت تناسلی و انجام کاری که باعث ناراحتی دیگران می‌شود، تعادل وجود دارد. بازی با یا بررسی بخش های خصوصی امری است که مطمئناً باید با روشی ملایم تر و درست تر توضیح داده شود، بدون اینکه قضاوت کند یا کودک را مجبور کند احساس کند که چنین عملی بد یا نادرست است. والدین می‌توانند هرگونه بحث اخلاقی خانوادگی را برای جلوگیری از ادامه این حرکت ارزیابی کنند. ارائه دهندگان مراقبت از کودک به سادگی رفتار را متوقف می‌کنند زیرا این رفتار در حضور دیگران رفتار مناسبی نیست.

به وضوح قوانین مورد نیاز در مورد لباس پوشیدن را بیان کنید 

یک توصیه دقیق و واقعی این است که قواعد مربوط به لباس مورد نیاز را به وضوح بیان کنید و سپس مجدداً راهنمایی کنید و هرگونه رفتاری را که شامل حذف هر نوع لباس، از جمله جوراب و کفش است در صورت عدم رعایت، دوباره گوشزد کنید. البته والدین باید در به صورت متحدالکلام این خواسته ها را تبیان کنند تا همکاری متقابل کودک برای متوقف کردن این رفتار بیشتر شود. تقریباً مطمئناً، صرف نظر از دیدگاه والدین در مورد بازی کنجکاوی با آلت تناسلی، آن‌ها نمی‌خواهند فرزندشان چنین فعالیتی را در یک مکان عمومی انجام دهد.علاوه بر این، هنگامی که بچه ها دیگران را به طور نامناسب لمس می‌کنند، از همان رویکرد استفاده می‌شود و نیازی به لزوماً نبودن چیزی از جنس رفتار جنسی یا خصوصی نیست. کودکان ممکن است با توجه به کاری که شخصی برای آن‌ها انجام داده است، قسمت عقب دیگری را بچرخانند یا آن‌ها را در زیر بازوها یا حتی ران‌های داخلی خود قلاب کنند. اگرچه این عمل ممکن است آگاهانه نباشد، اما قانون اساسی به خاطر سپردن این موضوع است که اگر می‌تواند کسی را ناراحت کند ، در هر زمینه ای که ممکن است منظور آن باشد مناسب نیست.

  میکروسفالی چیست؟ کاردرمانی و گفتاردرمانی برای بیماران میکروسفالی

اهمیت بحث در مورد لمس مناسب و نامناسب

دست زدن به جاهای شخصی

با همین اشاره، بحث در مورد لمس یا نگاه مناسب و نامناسب نیز مکالمه ای ضروری با کودکان در سنین پایین است، اگرچه این گفتگو باید با توجه به سن و بلوغ بچه ها انجام شود. بچه ها باید انتظارات خود را در مورد رفتارهای مورد نیاز و حفظ حریم خصوصی (از جمله لمس کردن، نگاه کردن، گرفتن عکس و غیره) از خود بدانند.

توصیه می‌شود که ارائه دهندگان مراقبت از کودک، پیش از مکالمه برنامه ریزی شده با بچه ها، در مورد این موضوع، به والدین اطلاع دهند و والدین را ترغیب کنند مکالمه های اضافی با فرزندان خود را در خارج از محیط مراقبت کودک انجام دهند. ممکن است والدین خیلی خوب سؤالاتی در مورد آنچه در مورد بحث خواهد شد و چگونه ممکن است موضوعات ارائه شود، داشته باشند، و قطعاً حق دارند از او بپرسند که فرزندشان در گفتگو گنجانده نشود.

نظارت بر لحن خود 

خودارضایی در کودکان

به سختی یا به طریقی برخورد نکنید که باعث شود آن‌ها از خود بدشان بیاید یا احساس شرم کنند. اگر سن آن‌ها بسیار کم است، به احتمال زیاد آن‌ها متوجه نمی‌شوند که چه کاری انجام می دهند یا پیامدهای جنسی آن چیست ، بنابراین درک این موضوع و رفتار مناسب برای چگونگی مشاهده جنسی آن‌ها در آینده مهم است. همچنین این کار باعث می‌شود که در آینده در رابطه با دیگران و انجام رابطه جنسی، به جای اینکه به دیگران متوسل شوند یا اسرار خود را حفظ کنند، در آینده حرف هایشان  را به شما می‌گویند و با شما بحث و گفتگو داشته باشند. به یاد داشته باشید: آن‌ها را خجالت زده نکنید و آن‌ها را مجبور به احساس گناه برای خود ارضایی نکنید. به سادگی برای آن‌ها توضیح دهید که انجام این کار مشکل ساز است.

تقویت عزت نفس

ممکن است خود ارضایی بیشتر در کودکانی که به دنبال راحتی یا لذت هستند رخ دهد. برای کمک به مهار آن رفتار، سعی کنید به کودک خود مجموعه ای از فعالیت های کاملاً خوشایند را که می‌تواند در هنگام لذت بردن به آن‌ها روی آورد، فراهم کنید و به تقویت اعتماد به نفس آن‌ها کمک کنید تا بتوانند انواع دیگری از آسایش ها را برای خود فراهم کنند. آن‌ها را به میزان صحیح و درست، در زمان خود و به وقت مناسب، و به صورت مثبت ستایش کنید.

  • به فرزندتان اجازه دهید تعدادی سرگرمی و فعالیت مختلف را امتحان کند. پیدا کردن برخی از آن‌ها واقعاً از آن‌ها لذت می‌برد و باعث می‌شود که آن‌ها را درگیر خود کرده و باعث افزایش عزت نفس آن‌ها شود.
  • به فرزندتان اطلاع دهید که در خانه شما توانمند، ارزشمند و قابل قبول است. برای کمک به تقویت اعتماد به نفس کودک، یک محیط گرم و حمایتی ایجاد کنید.
  علت تاخیر در راه رفتن کودک چیست؟ همراه با راهکارهایی برای والدین

“این خدمت و سرویس و محتویات این مقاله در کلینیک روشا انجام نمی شود و مشاوره ای هم داده نمی شود و فقط صرفا برای افزایش دانش بازدیدکنندگان عزیز درج شده است”

ذهن فرزندتان را از این کار منحرف کنید

توجه کودکان به دستگاه تناسلی

وقتی در محیط عمومی قرار دارید، ممکن است بخواهید مستقیماً به این رفتار پرداخته نشود زیرا این امر باعث می‌شود تا او حتی بیشتر به آن توجه کند. با این حال، شما می‌توانید کودک خود را منحرف کنید تا آن‌ها را از این موضوع دور کند و تمرکز خود را به سمت چیزی مناسب تر سوق دهد. اگر آن‌ها کم سن و سال تر هستند، ممکن است از یک بازی برای این کار استفاده کنید.

  • اگر آن‌ها بزرگ‌تر هستند، می‌توانید از آن‌ها سؤالی بپرسید یا از آن‌ها بخواهید که به شما لطف کنند، مانند: “آیا می‌توانید چند دستمال سفره برای من بیاورید، لطفاً؟”
  • اگر این کار را نکرد، بگویید “لطفاً این کار را متوقف کنید” و سپس آن‌ها را تغییر مسیر دهید.

از معلم آن‌ها به نکات جدید تر و ضروری را یاد بگیرید 

کودک شما ممکن است وقتی در کنار معلم خود است یا وقتی که در آنجا هستید، در حال عمومی کردن خود ارضایی خود باشد ، مانند زمانی که در مدرسه است. اگر فرزند شما در مدرسه خود ارضایی می‌کند، پس باید تلاش کنید تا راه حل هایی را برای آن‌ها فراهم کنید تا بتواند این میل را از بین ببرد و منتظر بماند تا به خانه برسد. با معلم فرزند خود ارتباط برقرار کنید تا ببینید که چگونه در مدرسه عملکرد دارند و آیا نگرانی این از این موضوع وجود دارد یا خیر.

  • مستقیماً در مورد خود ارضایی سؤال نکنید زیرا ممکن است فرزندتان را خجالت زده کنید یا معلم آن‌ها را هوشیار کنید. در عوض، این موارد را امتحان کنید: ”من می‌خواستم بررسی كنم كه فرزند من در كلاس شما چگونه عمل می‌کند. آیا در مورد نمرات او یا رفتار او که باید درباره آن بدانم، به نکات خاصی دارید به من بگویید؟ “
  • اگر معلمش به شما می‌گوید که در کلاس خود ارضایی کرده است، از آن‌ها تشکر کنید و به آن‌ها بگویید که با فرزندتان کار می‌کنید و اگر دوباره اتفاق می‌افتد با شما تماس بگیرد

“این خدمت و سرویس و محتویات این مقاله در کلینیک روشا انجام نمی شود و مشاوره ای هم داده نمی شود و فقط صرفا برای افزایش دانش بازدیدکنندگان عزیز درج شده است”

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس