در دنیای رقابتی امروز، سنجش ورود به مدرسه دشوارتر و پیچیده‌تر از گذشته شده است. بر خلاف گذشته، هم کودک و هم والدین او بایستی در مصاحبه و در برخی از مواقع در آزمون‌های کتبی شرکت کنند. پذیرش کودک جهت ورود به مدرسه یک روند پیچیده محسوب می‌شود. آشنا کردن کودک با فضای مدرسه و آموزش به او جهت رفتار طبق هنجارهای مدرسه بسیار دشوار می‌باشد. در این مقاله نکات مهم جهت آماده کردن کودک به منظور شرکت در سنجش ورود به مدرسه شرح داده خواهند شد.

علت برگزاری سنجش ورود به مدرسه 


پذیرش در برخی از مدارس مستلزم شرکت در مصاحبه شفاهی می‌باشد و بعضی از مدارس نیز به این منظور از آزمون کتبی استفاده می‌کنند. محققین در ارتباط با نحوه برگزاری این آزمون نظرات مختلفی دارند. آزمون سنجش، آمادگی دانش‌آموز را جهت ورود به مدرسه ارزیابی می‌کند. مصاحبه ورودی مدرسه باعث آگاهی مقامات مدرسه از نیازهای دانش‌آموزان و حمایت از آن‌ها در این جهت می‌شود. آزمون و مصاحبه ورودی، میزان آمادگی کودک جهت ورود به مدرسه را ارزیابی کرده و به شناخت هر چه بیشتر کودک و آشنایی با نیازهای او کمک می‌کند. همچنین این آزمون ورودی به والدین کمک می‌کند که سؤالات و نظرات خود را در مورد مدرسه بیان کنند.

20 نکته مهم جهت آماده کردن کودک برای سنجش ورود به مدرسه


آماده کردن کودک برای سنجش ورود به مدرسه

اولین قدم جهت ورود کودک به دنیای تحصیل و یادگیری، آماده کردن او جهت اولین مصاحبه و آزمون سنجش ورودی می‌باشد. در این قسمت نکات مهم و قابل توجه جهت آماده کردن کودک برای سنجش ورود به مدرسه شرح داده خواهند شد:

برقراری رابطه دوستانه با کودک

کودک در سنین پایین دچار تغییر و تحولات روحی و عاطفی زیادی می‌شود. ایجاد امید و اعتماد در کودک از بدو تولد تا 2 سالگی اهمیت زیادی دارد و سبب افزایش اطمینان بین کودک و والدین می‌شود. به این منظور بایستی با کودک خود رابطه دوستانه و صمیمی برقرار کنید تا بتوانید اعتماد او را جلب کنید.

تحقیق در مورد مدرسه مورد نظر

در ارتباط با مدرسه مورد نظر کودک خود، تحقیقات لازم را به عمل آورید. هر مدرسه از دانش‌آموزان آینده خود انتظارت به خصوصی دارد. در مورد آزمون کتبی و سوالاتی که از جانب مدرسه در سنجش ورودی مطرح می‌شود تحقیق کنید و یافته‌های خود را یادداشت کنید. حتی می‌توانید از والدین دیگری که کودکانشان در مدرسه مورد نظر شما در حال تحصیل هستند نیز درخواست راهنمایی کنید. با انجام موارد فوق، کودک جهت مصاحبه و سنجش ورود به مدرسه آمادگی بیشتری خواهد داشت.

ارتباط با کودکان هم‌سن وسال

تلاش کنید که با والدین و کودکانی که قصد پذیرش در مدرسه مورد نظر شما را دارند در ارتباط باشید. به این منظور می‌توانید از همسایگان و دوستان خود در این ارتباط پرسش کنید. در صورت ملاقات با چنین افرادی، از کودک خود بخواهید که با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

  علت قبول نشدن کودکان در سنجش مدرسه ( استرس، خجالتی بودن و ...)

مرور سؤالات اساسی با کودک

کودک بایستی از جواب سؤالات اساسی که در زمان سنجش ورودی از او پرسیده می‌شود اطلاع داشته باشد. به این منظور در ابتدا در مورد نام مدرسه مورد نظر، شغل والدین، آدرس منزل، شهر محل زندگی و موارد مشابه با کودک صحبت کنید. سپس مواردی مانند رنگ‌ها، الفبا، اعداد، میوه‌ها، سبزیجات، شکل‌های مختلف، گل‌ها و موارد ضروری  دیگر را با کودک مرور کنید.

برنامه‌ریزی جهت آموزش به کودک 

به طور مداوم و طبق یک برنامه منظم به کودک موارد لازم را آموزش دهید. پس از پایان زمان تفریح و سرگرمی از کودک بخواهید که بر آموزش و یادگیری تمرکز کند. اگرچه این امر در ابتدا دشوار به نظر می‌رسد، با گذشت زمان کودک به این برنامه منظم عادت خواهد کرد و نتایج مثبت حاصل از این برنامه برای والدین قابل مشاهده می‌باشد.

تقویت مهارت‌های کودک 

مسئولین مدرسه در سنجش ورود به مدرسه مواردی مانند مهارت‌های ارتباطی، حرکتی، شناختی و آموزشی کودک را ارزیابی می‌کنند. نقاط ضعف کودک خود در این زمینه را تشخیص داده و در جهت رفع آن اقدام کنید. استفاده از بازی‌ها و  معماهای فکری روش بسیار موثری جهت بهبود مهارت‌های حل مساله در کودک محسوب می‌شود.

استفاده از مهارت‌های کودک در انجام فعالیت‌های روزمره 

کودک را به انجام فعالیت‌های روزانه و کمک به والدین در منزل تشویق کنید. تلاش کنید که مهارت‌های کودک (شامل مهارت‌های ارتباطی و حرکتی) را در امور روزمره به کار بگیرید. رشد و تکامل مهارت‌های فوق به زمان نیاز دارد و توصیه می‌شود که جهت تقویت این مهارت‌ها هر چه زودتر پیش از آغاز سنجش ورود به مدرسه اقدام شود.

آموزش رعایت نظافت و پاکیزگی به کودک 

رعایت نظافت و پاکیزگی در مصاحبه و سنجش ورود به مدرسه تأثیر به سزایی دارد. امکان دارد مسئولین در مصاحبه در ارتباط با شستن دست‌ها پیش از غذا خوردن و پس از استفاده از دستشویی پرسش‌هایی را مطرح کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود از بدو کودکی مسائل مرتبط با رعایت بهداشت و نظافت را به کودک آموزش دهید. همچنین می‌توانید روش‌های نظافت و رعایت بهداشت را در قالب بازی و تفریح با کودک تمرین کنید.

پوشیدن لباس مناسب

کودک بایستی از لباس‌های تمیز و مرتب استفاده کند. موهای کودک نیز بایستی شانه شوند. همچنین کودک باید از پوشیدن لباس‌های دارای زیورآلات و تزئینات خودداری کند. کودک بایستی در لباس خود احساس راحتی کند. والدین نیز بهتر است از لباس ساده و رسمی استفاده کنند و از پوشیدن لباس با رنگ‌های شاد و استفاده از زیورآلات خودداری کنند.

  کاردرمانی فلج مغزی در خیابان آزادی تهران- منطقه 10

آموزش تدریجی به کودک

والدین بایستی اطلاع داشته باشند که آموزش نکات مرتبط با مصاحبه ورودی به کودک به زمان نیاز دارد و این که کودک نمی‌تواند همه نکات مورد نیاز سنجش ورود به مدرسه را در مدت زمان کمی بیاموزد. به همین دلیل مسائل بایستی به صورت تدریجی به کودک آموزش داده شوند.

تحسین و تشویق کودک 

تحسین و تشویق کودک

پس از انجام هر عمل موفقیت‌آمیزی کودک را تشویق کرده و به او هدیه بدهید. هیچ‌گاه کودک و توانایی‌های او را دست کم نگیرید. البته تحسین و تشویق بیش از حد نیز می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد. هدیه‌هایی ساده‌ای مانند شیرینی و شکلات به عنوان ابزاری جهت تشویق کودک در جهت یادگیری مهارت‌های لازم جهت ورود به مدرسه قابل استفاده هستند.

کنترل و مدیریت رفتار نامناسب کودک

کودکان بیش از هر شخص دیگری به والدین نزدیک هستند و در نتیجه والدین تمایل دارند که بیش از حد به کودکان محبت کنند. به همین دلیل امکان دارد توقع کودک از والدین افزایش پیدا کند و کودک رفتارهای نامناسبی از خود بروز دهد. به همین جهت بایستی به کودک آموزش دهید که در بیرون از محیط منزل ادب را رعایت کند.  مدیریت رفتار نامناسب کودک در محیط عمومی باید با صبر و شکیبایی و با زیرکی صورت بگیرد. این نوع رفتار به حفظ آرامش کودک در مدرسه کمک می‌کند.

تشویق کودک به صحبت و ابراز عقیده 

بیشتر کودکان از ابزار عقاید خود در مقابل افراد غریبه خجالت می‌کشند. جهت غلبه بر این احساس در زمان مصاحبه و سنجش ورود به مدرسه، تلاش کنید تا مهارت اجتماعی کودک را تقویت کنید. برای مثال می‌توانید اجازه دهید که کودک در مقابل افراد بزرگتر شعر بخواند و یا در جمع دوستان و افراد خانواده نظر خود را ابزار کند. همچنین از کودک بخواهید که همزمان با برقراری ارتباط چشمی خود را به دیگران معرفی کند؛ با آن‌ها دست بدهد و به سوال‌های مطرح شده پاسخ دهد. همچنین کودک می‌تواند در رستوران غذای مورد نظر خود را سفارش دهد و یا به تلفن‌ها پاسخ دهد.

آموزش به کودک از راه‌های سرگرم‌کننده

توصیه می‌شود روند یادگیری را برای کودکان جذاب و سرگرم‌کننده جلوه دهید. برای مثال توجه کودک را به آگهی‌های تبلیغاتی و رنگ‌ها و اعداد به کار رفته در آن‌ها، پلاک ماشین‌ها، لغات خاص در کتاب‌ها و روزنامه‌ها جلب کنید. به این ترتیب علاقه کودک به یادگیری افزایش پیدا می‌کند.

برانگیختن حس کنجکاوی 

امکان دارد مسئولین مدرسه مهارت‌های دیداری کودک را ارزیابی کنند. همیشه سعی کنید که توجه کودک را به موارد مختلف در محیط اطراف جلب کنید و از او بخواهید که در مورد آن‌ها پرسش مطرح کند تا کوک بتواند برای مصاحبه ورودی آماده شود. در این حالت اعتماد به نفس کودک و علاقه او به کسب اطلاعات افزایش پیدا می‌کند.

  کاردرمانی ذهنی کودکان در تهران: تمرینات تعادلی ،بینایی و مشکلات ذهنی کودک

رعایت موارد مرتبط با آداب معاشرت اجتماعی

به کودک مواردی مانند نحوه احوال‌پرسی و دست دادن و معرفی خود را آموزش دهید و از او بخواهید که مسئولین مدرسه را با القاب آقا/ خانم خطاب کند. همچنین باید به کودک آموزش دهید که به جای بلند حرف زدن، با صدای ملایم و آرام با افراد صحبت کند. لباس‌های کودک بایستی مرتب باشد و علاوه بر این کفش‌های کودک نیز باید واکس خورده باشد. همچنین وضعیت صحیح بدنی و رعایت ادب در زمان صحبت کردن نیز تأثیر بسیار مثبتی بر مخاطب می‌گذارد.

کمک به حفظ آرامش کودک

کمک به حفظ آرامش کودک

هرگز به کودک استرس وارد نکنید. ترتیبی دهید که کودک به اندازه کافی استراحت کند و از مواد غذایی سالم استفاده کند. به جای فشار وارد کردن به او جهت دستیابی به نتیجه موفقیت‌آمیز، از تلاش‌های و زحمات او قدردانی کنید.

آمادگی والدین برای شرکت سنجش ورودی 

والدین نیز بایستی در سنجش ورودی به سؤالات مختلفی در ارتباط با کودک پاسخ دهند. برای مثال امکان دارد در مورد علایق و فعالیت‌های مورد علاقه والدین، نحوه زندگی و شغل آن‌ها سؤال پرسیده شود. همچنین ممکن است از والدین سؤال شود که در برخورد با موقعیت‌های چالش‌برانگیز مانند کودکان بدغذا و یا تنبیه کودک چه واکنشی نشان می‌دهند. آمادگی پیش از مصاحبه، از غافلگیر شدن والدین در برابر مسئولین برگزاری سنجش ورودی جلوگیری می‌کند.

آشنا کردن کودک با محیط مدرسه

آشنا کردن کودک با محیط مدرسه

به طور مختصر در مورد مدرسه و سوال‌های مورد نظر در سنجش ورودی برای کودک توضیح دهید. کودک را پیش از سنجش ورودی به مدرسه برده و محیط آن را به او نشان دهید و اجازه دهید که با افراد دیگر رابطه برقرار کند. این کار سبب حفظ آرامش و افزایش اعتماد به نفس کودک در سنجش ورودی می‌شود.

ایجاد شادی و نشاط در کودک

از کودک بخواهید که به طور مداوم لبخند بزند. برای کودک لطیفه تعریف کنید تا آرامش او حفظ شود. کودکان به خصوص در سنین بین 2 تا 4 سال با حفظ روحیه شاد، عملکرد تحصیلی بهتری خواهند داشت.

علاوه بر موارد ذکر شده، تلاش کنید که کودک را با استفاده از آزمون آزمایشی، با فضای کلی مصاحبه و سنجش ورودی آشنا کنید. همچنین می‌توانید با افراد متخصص در زمینه بهبود عملکرد کودکان در این زمینه مشورت کنید. این افراد به شما و کودک جهت آمادگی برای سنجش ورود به مدرسه کمک می‌کنند. علاوه بر این نحوه پاسخ به سؤالات مصاحبه ویژه والدین را مرور کنید. در روز مصاحبه از لباس ساده و رسمی استفاده کنید. خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید و ترتیبی دهید که کودک به سنجش ورود به مدرسه به عنوان یک فعالیت سرگرم‌کننده نگاه کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس