متخصص اوتیسم برای کار با افراد مبتلا به اوتیسم در حوزه های مختلف آموزش می بیند و مدرک می گیرد. نقش و مسئولیت متخصص اوتیسم در درمان اوتیسم کودکان بسیار حیاتی است. متخصص اوتیسم بعد از تشخیص به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند تا بر چالش های اجتماعی، احساسی  حرکتی خود مسلط شوند.

یک متخصص اوتیسم کیست؟


متخصص اختلال طیفی اوتیسم(ASDS) کسی است که برای کار با کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم آموزش دیده است. یک متخصص اوتیسم قادر است تا طیفی از خدمات آموزشی و درمانی را به بیماران ارائه کند. به علاوه او می تواند طراح درمان مناسب برای مدیریت نشانه های اوتیسم را نیز طراحی کرده و توسعه دهد. فرایند درمان در واقع شامل هر چیزی از گفتار درمانی گرفته تا درمان حسی و آموزش مهارت های اجتماعی، فیزیوتراپی و استفاده از فناوری های کمکی می شود.

متخصص های مختلفی در مرکز درمان اوتیسم حضور دارند که می توانند در ارزیابی همه جانبه کودکان مبتلا به اوتیسم ایفای نقش کنند. این افراد عبارتند از:

  • گفتاردرمانگر
  • کاردرمانگر
  • فیزیوتراپ
  • مددکار اجتماعی

متخصص های اوتیسم با کارشناسان و آموزگاران در ارزیابی، درمان، برنامه ریزی و مدیریت رفتارهای چالشی افراد مبتلا به اوتیسم همکاری می کنند. آنها همچنین پیشرفت افراد را تحت نظر می گیرند و نقاطی که برای رسیدن افراد مبتلا به اوتیسم به اهدافشان، به بهبود نیاز دارد را بررسی می کنند. با توجه به تفاوت های موجود در بین هر فرد مبتلا به اوتیسم و مواجهه آنها با چالش های منحصر به فرد، درمان در نظر گرفته شده توسط متخصص اوتیسم نیز باید به نحوی شخصی سازی شود تا نیازهای آنها را پوشش دهد.

مرکز توانبخشی روشا


مرکز توانبخشی روشامرکز توانبخشی روشا با کادری متخصص و یکپارچه، در حیطه کاردرمانی جسمی، کاردرمانی ذهنی، گفتار درمانی و… خدمات متنوعی به کودکان مبتلا به اوتیسم ارائه می‌کند. در این مرکز کلیه مراجعین در ابتدا توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار می‌گیرند. پس از تکمیل پرونده، با توجه به نتایج ارزیابی و در نظر گرفتن شرایط کودک و والدین، برنامه درمانی دقیق و علمی برای بهبود وضعیت کودک پیشنهاد می‌گردد. همچنین پس از انجام مشاوره‌های تخصصی توانبخشی برنامه درمانی ویژه به صورت هفتگی اجرا می‌گردد. لازم است بدانید جهت نظارت دقیق بر روند کیفی برنامه درمان، در این مرکز هر ۳ ماه یکبار جلسات تیمی تشکیل شده و نتایج برنامه‌های پیشین مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

نشانی و اطلاعات تماس مرکز توانبخشی روشا

نشانی: تهران، خیابان آزادی، تقاطع بهبودی، روبروی مترو شادمان، جنب اداره پست، ساختمان فجر، پلاک 340 ، طبقه 4

تلفن تماس:  02166099693 02166062238

مرکز توانبخشی روشا چه خدماتی به کودکان مبتلا به اوتیسم ارائه می‌کند؟


مرکز توانبخشی روشا چه خدماتی به کودکان مبتلا به اوتیسم ارائه می‌کند؟خدمات مختلفی در مرکز توانبخشی روشا برای کودکان مبتلا به اوتیسم در نظر گرفته شده است. کار درمانگر بر توسعه مهارت های بهبود دست خط، مهارت های حرکتی ظریف، مهارت های زندگی روزمره و… متمرکز است. بااینحال ضروری ترین نقش، ارزیابی و هدفگیری تفاوت های پردازش حسی کودکان است. کاردرمانگر به سازماندهی و نظم بیشتر سیستم عصبی کودک کمک می کند. این موضوع به کاهش خستگی و استرس کودک منجر می شود و توجه و عملکردشان را بهبود می دهد. بعضی از خدمات این مرکز برای کودکان مبتلا به اوتیسم عبارت است از:

  آتروفی مغز چیست؟ چه کسانی دچار عارضه کوچک شدن مغز میشوند؟

رفتار درمانی

رفتار درمانییکی از درمان‌های کاربردی کودکان اتیسمی، رفتار درمانی می‌باشد. در این روش کاردرمانگر با آموزش مهارت‌های لازم به کودک به ایشان در اصلاح رفتارهای اشتباه و تکراری کمک ‌می‌کند.

رفتار درمانی به روش تحلیل رفتار کاربردی(ABA)

رفتار درمانی به روش تحلیل رفتار کاربردی(ABA)در این روش کاردرمانگر با به کارگیری تکنینک‌های مربوطه، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های اجتماعی، توجه و تمرکز را در کودک مبتلا به اتیسم بهبود بخشیده و مشکلات رفتاری را اصلاح می‌نماید. روش درمانی تحلیل رفتار کاربردی(ABA) یکی از موثرترین روش‌های درمانی کودکان اوتیسمی می‌باشد.

کاردرمانی ذهنی

کاردرمانی ذهنیکاردرمانی ذهنی یکی از مهم‌ترین درمان‌ها به منظور کاهش مشکلات ذهنی در کودکان مبتلا به اوتیسم می‌باشد. در این روش کاردرمانگر با بهره‌گیری از متدهای تخصصی به آموزش مفاهیم شناختی در کودک می‌پردازد و بدین‌ترتیب نقش بسزایی در درمان کودکان اوتیسمی ایفا می‌کند.

کاردرمانی جسمی

کاردرمانی جسمیکاردرمانی جسمی برای کودکان اوتیسمی شامل مداخلات جسمی و فیزیکی می‌باشد. در این روش کاردرمانگر با تکیه بر تکنیک‌هایی نظیر تقویت عضلانی برخی عوارض جسمی مربوط به اختلال اوتیسم نظیر اختلال‌های حرکتی را درمان می‌کند.

گفتار درمانی

گفتار درمانیگفتاردرمانی یکی از راهکارهای اصلی در توانبخشی کودکان مبتلا به اتیسم می‌باشد. در این روش گفتاردرمانگر با ارزیابی دقیق شرایط کودک، از موثرترین راهکارها به منظور بهبود وضعیت گفتاری کودک اوتیسمی استفاده می‌کند.

بازی درمانی

بازی درمانییکی دیگر از روش‌های درمانی و آموزشی مناسب برای کودکان مبتلا به اتیسم(اوتیسم)، بازی درمانی است. در این روش بازی درمانگر با ایجاد تعامل و همچنین بکارگیری راهکارهای مناسب، مهارت‌های ارتباطی، شنیداری، حرکتی و … را در کودک تقویت می‌کند.

موسیقی درمانی

موسیقی درمانیموسیقی درمانی نیز یکی دیگر از درمان‌های موثر کودکان اتیسمی است. در این روش با بکارگیری از تکنیک‌های موسیقی درمانی علاوه بر مهارت‌های گفتاری، مهارت‌های شنیداری نیز در کودک تقویت شده و سطح آگاهی ایشان بهبود می‌یابد.

کاردرمانگر حرفه‌ای چه نقشی در بهبود کودک اوتیسمی دارد؟


  • کاردرمانگر حرفه‌ای چه نقشی در بهبود کودک اوتیسمی دارد؟انجام ارزیابی روانی و فیزیک کودک مبتلا به اوتیسم و تشکیل یا ادامه یک طرح درمان
  • ارزیابی محیط خانه کودک مبتلا به اوتیسم و تصمیم گیری درباره موارد مورد نیاز
  • تشکیل برنامه توانبحشی برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم
  • آماده سازی کودکان مبتلا به اوتیسم برای حضور در جامعه
  • آموزش اعضای خانواده کودکان اوتیسمی برای داشتن رفتار مناسب
  • ارزیابی نتایج و پیشرفتر کاردرمانی در کودکان اوتیسمی
  • کسب دانش کارشناسی و پیشرفت های تخصصی برای فراهم کردن بهترین گزینه های درمانی در دسترس برای کودکان اوتیسمی
  • ارزیابی فیزیکی و سلامت روانی کودکان مبتلا به اوتیسم

متخصص اوتیسم در کنار دانش عمیق برای مدیریت اختلال طیف اوتیسم باید مهارت های فردی زیر را نیز داشته باشد:

  • صبر در کار با کودکان اوتیسمی
  • مهارت ارتباطی عالی
  • داشتن مهارت تحلیلی و قضاوت عالی
  • توانایی برقراری یک ارتباط خوب با کودکان و خانواده هایشان برای ارزیابی نوع کمک مورد نیازشان
  • مهارت شنیداری برای اطمینان از درک کامل چالش های کودکان و قدرت ارائه راه حل های مناسب با آن
  • مهارت حل مسائل پیچیده برای اطمینان از ارائه راه حل های منحصر بفرد متناسب با نیازهای کودکان
  • خلاقیت در استفاده از بازی ها و فعالیت ها
  • توانایی ترغیب کودک در زمینه های مختلف درمان
  گفتاردرمانی (پاتولوژی گفتار و زبان) بعلت آسیب مغز و اندام های صورت

نحوه تشخیص اوتیسم توسط متخصص اوتیسم


نحوه تشخیص اوتیسم توسط متخصص اوتیسمهیچ آزمایش پزشکی ساده ای برای تشخیص اوتیسم وجود ندارد و اختلالات بسیاری مشابه با اوتیسم نیز وجود دارد (اختلال پردازشی حسی، آپراکسی گفتاری و ADHD تنها چند مورد از آنها است). به همین دلیل تشخیص اوتیسم با ترکیبی از صحبت با والدین، مشاهدات و قضاوت کارشناسان انجام می شود. متخصص اوتیسم، مراحل رشد، یادگیری زبان، مهارت های تقلیدی و شناختی را در کودکتان بررسی می کند. به همین دلیل تجربه هم برای داشتن یک تشخیص معنادار، در کنار آموزش اهمیت پیدا می کند.

متخصص اوتیسم چه کمکی به کودکان می کند؟


متخصص اوتیسم چه کمکی به کودکان می کند؟اگر تشخیص اختلال طیف اوتیسم در کودکتان مثبت بود، باید از منابع هر چه بیشتر برای کمک به آنها در غلبه بر چالش ها و بهبود کیفیت زندگیشان استفاده کنید. یک متخصص اوتیسم معتبر در مشکلات حسی، اجتماعی و احساسی به کودکتان کمک می کند.

چالش های حسی

اکثر کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، تا حدی با فوران احساسات مواجه هستند. شلوغی، صداهای زیاد، نور زیاد و مزه ها و بوهای قوی می تواند برای آنها گیج کننده باشد و باعث اختلال شود، چرا که ورودی های حسی بیش از ظرفیت پردازش مغز کودک به آنها اعمال می شود.

یک متخصص اوتیم به کودک شما آموزش می دهد که وقتی احساس گیجی کرد، چه باید بکند و به او در توسعه یک استراتژی برای آرام کردن خود کمک می کند. استراتژی های مختلف روی کودکان مختلف کارایی دارد بنابراین متخصص با کودکتان برای پیدا کردن بهترین روش صحبت می کند. این موارد می تواند از تمرین تنفس عمیق، شمردن تا ده، استفاده از اسباب بازی های حسی یا راه رفتن باشد. آنها این استراتژی ها را با هم شروع می کنند تا برنامه دقیقی برای کودکتان وجود داشته باشد تا در صورت تجربه های ناراحت کننده بتوانند از آن استفاده کنند.

بعلاوه متخصص اوتیسم به کودکتان، پاسخ های مناسب به فوران احساسات را نشان می دهند. این پاسخ ها به کودکتان امکان یادگیری رفتارهای مناسب، حفظ تمرکز و جلوگیری از بروز واکنش های حسی شدید را می دهد. همزمان، متخصص روی کاهش رفتارهای منفی شامل واکنش های عصبی و خجالت کشیدن نیز کار می کند.

ارتباطات اجتماعی

کودکان اوتیسمی معمولا علاقه زیادی به دنیای اطراف خود ندارند و درک محدودی از احساسات دیگران دارند. در نتیجه ارتباطات اجتماعی غیرقابل پیش بینی و ترسناکی خواهند داشت. برای مثال آنها دلیل سلام و علیک کردن با دیگران، منتظر ماندن برای صحبت کرد، نشان دادن حالات مختلف چهره یا ایجاد ارتباط چشمی را نمی دانند.

  درمان اوتیسم با کاردرمانی: تاثیر کاردرمانی برای کودکان اوتیسم

بعلاوه کودکان اوتیسمی بعضا دارای رفتارهای غیرمنعطفی و علایقی هستند که شکل گیری دوستی را برای آنها سخت کرده و معمولا به انزوای اجتماعی منجر می شود، برای مثال:

  • تکرار یک حرکت برای دفعات زیاد، مانند دست زدن، چرخیدن، رقصیدن یا پرتاب کردن اجسام
  • پیروی جدی از روتین های مشخص
  • وابستگی غیرطبیعی به اجسام
  • چیدن اجسام یا اسباب بازی های به شکلی مشخص
  • علایق بسیار محدود و مشخص

یک تحلیلگر رفتارهای کاربردی به کودکتان در تغییر این رفتارها کمک می کند. برای مثال به آنها سلام کردن به دیگران، نوبت گرفتن، ایجاد ارتباط چشمی یا توجه به کسی که با آنها صحبت می کند را آموزش می دهد. یک متخصص اوتیسم معتبر، مهارت اجتماعی را به شکلی به کودک شما آموزش می دهد که بتوانند ساده تر با همکلاسی ها و افراد دیگر اطرافشان ارتباط برقرار کنند. این نوع حمایت ها نیازمند برنامه ریزی دقیق و یک رویکرد شخصی سازی شده کامل است.

ارتباطات احساسی

کودکان اوتیسمی معمولا در مقابل تغییرات مفاومت می کنند و موقعیت ها و فعالیت های آشنا را ترجیح می دهند. آنها شاید در کنترل احساساتشان در موقعیت های جدید و غیرقابل پیش بینی مشکل داشته باشند و گذار به فعالیت ها و موقعیت های جدید برایشان دشوار باشد. هر اختلالی در روتین معمولشان می تواند منجر به ناامیدی، خشم و واکنش های احساسی شدید و غیرمعمول در مقایسه با همسن و سالانشان شود.

تغییرات در روتین فعالیت ها یا محیطشان که منجر به ایجاد سطح بالای استرس و اضطراب شود می تواند هم از لحاظ روانی و هم فیزیکی، کودک را متاثر کند. اختلال عصبی شامل اختلال وسواس فکری، ترس ها و اختلال اضطراب اجتماعی سه مورد از شایع ترین مشکلات در میان کودکان مبتلا به اوتیسم است.

آموزش تشخیص و مدیریت احساسات به کودکان می تواند به آنها در درک و پاسخ بهتر به دیگران کمک کند. متخصص اوتیسم با اشتفاده از روشهایی مانند گفتار درمانی یا درمان حسی، بازی یا ورزش شکل گیری احساسات در کودکان مبتلا به اوتیسم را تقویت می کند. آنها روی مهارت های احساسی مانند شناخت احساسات مختلف و به اشتراک گذاری احساسات کار می کنند تا کودکتان بتواند مهارت هایی که در جلسه درمان می آموزد را در زندگی روزمره هم به کار ببندد.

یک متخصص اوتیسم معتبر همچنین می تواند به کودکان اوتیسمی در مدیریت احساساتشان در کلاس درس کمک کند. کلاس درس با سطح بالای اضطراب، به صورت شدیدی روی یادگیری کودکان مبتلا به اوتیسم و دانش آموزان دیگر تاثیر می گذارد. حمایت بی وقفه در حین انجام تکالیف، به کودکتان احساس امنیت خواهد داد.

سوالات متداول


بهترین درمان برای اختلال طیف اوتیسم چیست؟

شایع ترین روش درمانی برای افراد مبتلا به ASD، گفتاردرمانی است. گفتار درمانی به بهبود درک فرد و استفاده او از کلام و زبان کمک می‌کند.

نقش کلی کار درمانگر برای کودکان اوتیسمی چیست؟

کاردرمانگر مسئول کمک به کودکان اوتیسمی در توسعه، بهبود و حفظ مهارت های مورد نیاز برای اجرای فعالیت های روزمره خود هستند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس