اعتماد به نفس این است که مردم چقدر برای خودشان ارزش قائل هستند و اعتقاد دارند که در دنیای خود چقدر مهم هستند. شاید شنیده باشید که افراد در مورد اهمیت اعتماد به نفس در بچه‌ها و به ویژه “اعتماد به نفس مثبت” صحبت می‌کنند. اما همین اعتماد به نفس دقیقا به چه معنا می‌باشد؟ و چرا این قدر اهمیت دارد؟

به دلایل زیادی بسیاری از بچه‌ها در ایجاد و حفظ اعتماد به نفس خود مشکل دارند. کودکانی که اعتماد به نفس کمتری دارند نسبت به خود و توانایی‌های خود احساس اطمینان کمتری می‌کنند. آن‌ها ممکن است در تلاش برای کارهایی که برایشان سخت است، احساس انگیزه نکنند و در برخورد با اشتباهات زمان سختی داشته باشند. در موارد شدیدتر آن‌ها ممکن است باور نکنند که شایسته درمان خوب یا موفقیت آمیز هستند.

والدین گرامی اگر کودکتان اعتماد به نفس کمی دارد ممکن است در برخی از مهارت‌های حرکتی (چابکی) – ذهنی(توجه و تمرکز) و گفتار (لکنت) دچار تفاوت‌هایی نسبت به همسالان خود باشد.شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک کاردرمانی _ گفتار درمانی روشا و بهره گیری از دانش این متخصین در بالا بردن این ناتوانی‌ها اقدام بفرمایید و به طور معجزه آسایی اعتماد به نفس کودک خود را بالا ببرید

جهت مشاوره رایگان و رزرو نوبت در کلینیک کاردرمانی _ گفتاردرمانی روشا  با شماره تلفن‌­های ‌0216609969309106646195 تماس حاصل فرمایید.

چرا برخی کودکان اعتماد به نفس پایینی دارند؟


دلایل کمبود اعتماد به نفس کودکان

کودکان خردسال تمایل دارند میزان نسبتاً بالایی از اعتماد به نفس داشته باشند، اما با شروع سال‌های کودکی، اعتماد به نفس پایین ممکن است بیشتر دیده شود. تعدادی از دلایل به هم پیوسته وجود دارد که نشان می‌دهد اعتماد به نفس پایین در دوران پیش از بلوغ شروع می‌شود.

احساس بی کفایتی یا قلدری

متأسفانه والدین و معلمان تنها کسانی نیستند که می‌توانند اعتماد به نفس کودک را تضعیف کنند. قلدری توسط بچه‌های دیگر، در مدرسه یا محل بازی، یک چالش بزرگ برای حالتی است که کودک نسبت به خود احساس می‌کند.

در حالی که تأیید والدین، عشق و تشویق، منابع اصلی اعتماد به نفس سالم در سنین کودکی هستند، تأیید توسط گروه همسالان با بزرگ شدن اهمیت بیشتر و بیشتری پیدا می‌کند. ترس از متناسب نبودن از لحاظ نژاد، پیش زمینه، جنسیت، مذهب یا رفتارهای اجتماعی دلایل اصلی هستند که کودک احساس اعتماد به نفس پایینی پیدا می‌کنند. از دست دادن اعتماد به نفس نتیجه طبیعی قلدری است.

آموزش مبتنی بر ترس و افزایش فشار عملکرد 

ترس باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود. در برخی از محیط‌های یادگیری ، ترس نقش مهمی را ایفا می‌کند. این ترس می‌تواند ناشی از ترس از مجازات باشد که با قوانین نامشخص بدتر می‌شود، که کودک همیشه از انجام کار اشتباهی مطمئن نیست. این امر به این ترس تبدیل می‌شود كه همه کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند اشتباه یا شرم آور است.

فشار برای انجام دادن یا حتی بیش از حد رسیدن نیز می‌تواند یکی از دلایل پایین بودن اعتماد به نفس باشد. کودک می‌آموزد که خود را فقط از طریق نمرات و جوایز و یا توسط برخی دیگر از سیستم‌های تأیید شده خارجی که بسیار مشهور به ارقام اقتداری هستند، ارزشیابی کند. این تأثیر به همان اندازه برای دانش آموزان با موفقیت و دستاورد کم مضر است.

  خواب کودکان بیش فعال: نکات طلایی برای اختلالات خواب کودک بیش فعال

عدم پذیرش دیگران را درک کند

به عنوان یک کودک ، شما به دنبال عشق و تأیید والدین خود هستید. کودکان نو پا پیش مادران خود می روند و فریاد می‌زنند: “ببین من چکاری کردم! ببین چه کاری می‌توانم انجام دهم! ” حتی کودکان بسیار كوچك تر نیز سعی می‌کنند با رفتارهایی به روشی كه امیدوارند باعث رضایت و لبخند پدر و مادر خود باشند. برای یک کودک کوچک ، تأیید والدین به معنای بقا است. والدین همچنان به مراقبت از کودک ادامه خواهند داد.این همچنین به معنای احساس امنیت است. و از این لحاظ امنیت کودک می‌تواند رشد کند. اما اگر والدین از تأیید خودداری کنند یا اکثر اوقات را به طور جدی رد کنند ، کودک کم کم اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد. آن‌ها احساس خواهند کرد که کار اشتباهی انجام داده اند. اما بیشتر اوقات آن‌ها نمی‌دانند چه چیز اشتباهی انجام داده اند. آیا آن‌ها نباید به پدرشان نقاشی را که تازه ترسیم کرده بودند نشان دهند؟ آیا آن‌ها نباید از حرکت‌های جدید رقص خود افتخار می‌کردند؟

این نوع تجربه یکی از دلایل عمده اعتماد به نفس پایین است.اگر به طور مکرر اتفاق بیفتد ، اعتماد به نفس پایین تقویت می‌شود.

ترومای کودکی

در شدیدترین موارد ، علت پایین بودن اعتماد به نفس می‌تواند آسیب در دوران کودکی مانند سوءاستفاده جنسی یا جسمی ، بلایای طبیعی ، بیماری شدید یا بداخلاقی باشد. همه این تجربیات به کودک پیام می‌دهند که دنیای اطراف آن‌ها امن نیست و هیچ چیز قابل اعتماد نیست. بازماندگان کودک آزاری نیز غالباً باید با جرم و جنایاتی که علیه آن‌ها مرتکب شده است، مقصر باشند.

دلایل اعتماد به نفس پایین اغلب در کودکی ریشه دارد. به همین دلیل است که مشاوره و روان درمانی در درمان آن بسیار مفید و موفق هستند. با التیام زخم های اصلی و عمیق، تصویر و تصور آن‌ها از جهان ، می‌تواند كودك كوچك را در درون خود ترمیم كند كه باید به او ایمان داشته باشد و در صلح باشد.

ویژگی کودکان با اعتماد به نفس پایین


اعتماد به نفس در کودکان

برای کمک به شما در تعیین اینکه فرزند شما اعتماد به نفس پایینی دارد، به دنبال علائم زیر باشید. آن‌ها می‌توانند پاسخ‌های روزمره درباره چگونگی ارتباط فرزند شما با دنیای اطراف خود باشند یا ممکن است این موارد فقط در مواقع خاص اتفاق بیفتد. هنگامی که آن‌ها به الگوی مکرر رفتار تبدیل می‌شوند ، باید نسبت به وجود یک مشکل حساس شوید.

  • فرزند شما بدون تلاش کردن از یک کار یا چالش اجتناب می‌کند. این امر اغلب نشانه ترس از شکست یا احساس درماندگی است.
  • او بلافاصله پس از شروع یک بازی یا یک کار، کناره گیری می‌کند و در اولین علامت ناامیدی تسلیم می‌شود.
  • وقتی اعتقاد دارد بازی را از دست می‌دهد یا بد کار می‌کند، دروغ می‌گوید یا تقلب می‌کند.
  • او علائم رگرسیون، کودک بازیگر یا افراد بسیار احمق را نشان می‌دهد. این نوع رفتارها طعنه زدن و نام بردن از جوانان دیگر را دعوت می‌کند و به این ترتیب توهین به آسیب وارد می‌کند.
  • او به عنوان روش‌هایی برای پنهان کردن احساس ناکافی، ناامیدی یا ناتوانی، کنترل، رئیس و یا انعطاف پذیر می‌شود.
  • او بهانه می‌کند (“معلم لال است”) یا اهمیت رویدادها را کاهش می‌دهد (“من به هر حال آن بازی را دوست ندارم”)، از این نوع منطق استفاده می‌کند تا سرزنش دیگران یا نیروهای خارجی را کاهش دهد.
  • نمرات او در مدرسه کاهش یافته است، یا او علاقه خود را به فعالیت‌های معمول از دست داده است.
  • او از نظر اجتماعی عقب نشینی می‌کند، دوستان خود را از دست می‌دهد یا ارتباط کمتری با آن‌ها دارد.
  • او در حال تغییر حالات ، بروز غم و اندوه، گریه، طغیان عصبانی، سرخوردگی یا سکوت است.
  • او اظهارات انتقادی از خود می‌کند ، مانند “من هرگز کار درستی نمی‌کنم” ، “هیچ کس از من خوشش نمی‌آید” ، “من زشت هستم” ، “این تقصیر من است” یا “همه از من باهوش تر هستند”.
  • او در پذیرش ستایش یا انتقاد مشکل دارد.
  • او نسبت به نظرات دیگران نسبت به خود بیش از حد نگران یا حساس می‌شود.
  • به نظر می‌رسد وی تحت تأثیر منفی همسالان، اتخاذ نگرش و رفتارهایی مانند تحقیر مدرسه، قطع کلاس، عمل بی احترامی، خرید مغازه، یا آزمایش دخانیات، الکل یا مواد مخدر است.
  • او یا در خانه بیش از حد مفید است یا هرگز کمک نمی‌کند.
  کاردرمانی صافی کف پا: درمان کف پای صاف با کاردرمانی جسمی

تأثیر اعتماد به نفس پایین در کودکان


اعتماد به نفس فرزند شما نشانگر این است که او نسبت به خود چه احساسی دارد و در نحوه نزدیک شدن او به جهان نقش دارد. اگرچه سطح عزت نفس او می‌تواند روز به روز کمی متفاوت باشد، اما احساس کلی نسبت به ارزش و مهم بودن خود دارد. اعتماد به نفس پایین در رفتار او، زبان بدن، رویکرد به زندگی و رفتار کلی منعکس خواهد شد.

رفتارهای اجتنابی

اگر کودکی اعتماد به نفس کم داشته باشد، به احتمال زیاد او در مورد افراد یا موقعیت‌های جدید احساس راحتی نمی‌کند. اگر این مورد باشد، او ممکن است احساس ناخوشایندی کند و تمایل دارد از هرگونه محیط‌های ناآشنا خودداری کند. غالباً او از خطرات و یا بیرون آمدن از منطقه راحتی خود دریغ می‌کند. با این نوع رفتار، کودک ممکن است فرصت‌ها و موقعیت‌های ارزشمند اجتماعی را از دست بدهد که بتواند از یک تجربه جدید یاد بگیرد و رشد کند.

سطح اعتماد به نفس پایین

عدم وجود اعتماد به نفس اغلب همراه با عزت نفس پایین است. ممکن است متوجه شوید فرزندتان در مورد خودش و توانایی هایش منفی صحبت می‌کند. او ممکن است بیش از حد نسبت به مهارت‌هایی که در اختیار دارد یا به نظر می‌رسد بسیار مهم باشد. او احتمالاً از تعبیر بدبینی در مورد جهان به طور کلی استفاده می‌کند.

عدم تلاش 

كودكی كه دارای عزت نفس كم باشد، می‌تواند خود را غیر کارآمد یا ناتوان از انجام وظایف قلمداد كند. اگر او واقعاً فعالیت جدیدی را امتحان کند اما شکست بخورد ، ممکن است دوباره تسلیم شود و فرار کند. كودكی كه سطح اعتماد به نفس بالاتری داشته باشد، احتمالاً به اندازه كافی اطمینان دارد كه حتی اگر در اولین تلاش نتیجه نگیرد، دوباره امتحان می‌کند. برای تشویق فرزندتان به تلاش بیشتر، انجمن روانشناسی آمریکا پیشنهاد می‌کند که فرزند خود را به خاطر تلاش هایش ستایش کنید، نه به خاطر خصوصیات شخصی او.

عوارض عاطفی

کودک با اعتماد به نفس پایین ممکن است انواع مختلفی از احساسات منفی را تجربه کند. اگر به نظر نمی‌رسد که صحبت کردن یا همکاری کردن با فرزند خود می‌تواند این مسئله را کاهش دهد، ممکن است بخواهید برای فرزندتان کمک حرفه ای دریافت کنید. روانشناسان و مشاوران کودک می‌توانند به کودک شما کمک کنند تا برخی از استراتژی‌های مقابله و تکنیک‌های حل مسئله را در پیش بگیرید.

  فحش دادن و بددهنی در کودک: با بی ادبی و بددهنی کودکمان چه کنیم؟

افزایش اعتماد به نفس در کودکان


افزایش اعتماد به نفس در کودکان

افزایش اعتماد به نفس (راه‌کارهای افزایش اعتماد به نفس کودک) امکان پذیر است. بچه‌ها می‌توانند یاد بگیرند که چگونه خودشان را بینند و برای خود ارزش قائل شوند. داشتن یک والد یا مراقب حامی ، واقع بینانه اما پرمخاطب ، مهم است. درخواست از معلمان حمایت کننده اما واقع بین نیز مهم است. روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید اعتماد به نفس فرزندان خود را افزایش دهید:

بازخوردی واضح اما غیر حیاتی ارائه دهید

صحبت با بچه‌‌ها در مورد چیزهایی که برای بهتر شدن لازم است، دشوار می‌باشد. اما پرداختن به این مباحث به وضوح می‌تواند به فرزند شما در ایجاد اعتماد به نفس بیشتر کمک کند. نکته اصلی صحبت در مورد چالش‌ها به شکلی است که باعث می‌شود بچه‌ها بدون اینکه احساس بدی نسبت به خود ایجاد کنند، در این زمینه بهبود پیدا کنند. اعتماد به نفس مثبت ناشی از تلاش سخت به سمت یک هدف است. بنابراین، به جای انتقاد، سعی کنید به فرزند خود هدفی خاص ارائه دهید تا روی آن کار کند. به عنوان مثال، به جای گفتن “چرا همیشه لباس خود را به صورت پخش و پلا می‌گذارید؟” می‌توانید بگویید، “لباس‌های شما همه جا است. بعد از کنار گذاشتن لباس‌های شسته شده، می‌توانید به بازی خود برگردید. “

به پرورش ذهنیت رشد کمک کنید

به فرزندتان کمک کنید تا افکار و اظهارات منفی را تغییر دهد. کودکان دارای ذهنیت رشد بر این باورند که توانایی‌های آن‌ها می‌تواند با گذشت زمان بهبود یابد. (بر خلاف بچه‌های با طرز فکر ثابت، که فکر می‌کنند توانایی‌هایشان تنظیم شده است و نمی‌توانند تغییر کنند، مهم نیست که چقدر تلاش کنند.)

یاد بدهید که اشتباهات، تجربیات یادگیری هستند

بخشی از داشتن یک ذهنیت رشد اذعان می‌کند که اشتباهات فرصت‌هایی برای یادگیری هستند. هنگامی که فرزند شما می‌داند که اشکالی ندارد و راه حل‌هایی برای اشتباهات وجود دارد، می‌تواند به ایجاد اعتماد به نفس بیشتر کمک کند. به کودک خود کمک کنید تا “دفعه بعدی که می‌توانید” را در اشتباهات خود پیدا کند. به عنوان مثال ، می‌توانید بگویید، “بله، شما آب را ریختید. دفعه دیگر که آب می‌ریزید، می‌توانید لیوان خود را روی سینک نگه دارید.

 “رویکرد و تلاش های فرزندتان را ستایش کنید – نه فقط نتیجه نهایی را 

ستایش فرزندتان مهم است. اما نحوه تمجید از فرزندتان نیز مهم است. به جای اینکه فقط به نتیجه نهایی توجه کنید، نحوه تلاش فرزندتان برای انجام کارهای خود را تمجید کنید. با تصدیق رویکردی که بچه‌ها برای مقابله با چالش‌ها دارند، به آن‌ها کمک می‌کنید یاد بگیرند که آن‌ها قادر به غلبه بر موانع هستند. ستایش ویژه ، صادقانه، در ایجاد اعتماد به نفس مثبت مهم است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس