حافظه فعال توانایی است که به ما امکان می‌دهد با اطلاعات کار کنیم. این حافظه به ما کمک می‌کند کارهای اساسی را نیز یاد بگیریم و انجام دهیم. اکثر بچه‌هایی که اختلاف یادگیری و تفکر دارند با این عملکرد حیاتی مشکل دارند. این امر به ویژه در مورد کودکانی که دارای مشکلات عملکرد اجرایی و بیش فعالی هستند، بیشتر است. داشتن حافظه فعال ضعیف مانع یادگیری می‌شود. اما راهکارهایی برای کنار آمدن با این موانع وجود دارد. می‌توانید تقویت کننده‌های حافظه فعال مانند کارت‌های بازی یا جهت شماره گذاری را امتحان کنید. با کمک شما و پشتیبانی در مدرسه، کودک شما می‌تواند مهارت‌های حافظه فعال را ایجاد کند ، بنابراین برای یادگیری انرژی کمتری را صرف می‌کند. در اینجا آنچه شما باید در مورد این توانایی کلیدی و نحوه تأثیر آن بر یادگیری بدانید آورده شده است.

حافظه فعال چیست؟


حافظه فعال شامل توانایی این است که اطلاعات را برای مدت کوتاهی (2-3 ثانیه) در ذهن خود به صورت فعال نگه دارید تا بتوانید از آن‌ها برای پردازش بیشتر استفاده کنید. حافظه فعال یک سیستم ذخیره موقت است و برای بسیاری از کارهای روزمره حیاتی است (به عنوان مثال پیروی از دستورالعمل‌ها، پاسخگویی در مکالمات ، شنیدن و درک مطلب، سازمان‌دهی).

حافظه فعال را می‌توان معمولاً با حافظه کوتاه مدت اشتباه گرفت. حافظه کوتاه مدت به اطلاعات کوتاه مدت مورد نیاز برای یک کار کلامی یا تصویری اطلاق می‌شود (به عنوان مثال به خاطر سپردن شماره تلفن، ترکیب اصوات با کلمات هنگام خواندن، به خاطر سپردن اشیا، رنگ‌ها ، مکان، جهت). حافظه فعال شامل دست‌کاری و تبدیل اطلاعات کلامی و بصری است (به عنوان مثال به خاطر سپردن دستورالعمل‌ها و محتوای آن‌ها برای انجام آن‌ها ، به خاطر سپردن اینکه هنگام فراخواندن چه باید بگویید، هنگام خواندن جای خود را در صفحه حفظ کنید، توالی اشیا یا اعداد را معکوس کنید).

حافظه فعال در مقایسه با حافظه بلند مدت


حافظه بلندمدت با ظرفیت ذخیره سازی بسیار بیشتری مشخص می‌شود. اطلاعاتی که در آن نگهداری می‌شود نیز از دوام و ثبات بیشتری برخوردار است. خاطرات طولانی مدت می‌تواند حاوی اطلاعات مربوط به قسمت‌های زندگی، معناشناسی یا دانش فرد و همچنین انواع ضمنی بیشتری از اطلاعات مانند نحوه استفاده از اشیا یا یا حرکت دادن بدن به روش‌های خاص (مهارت‌های حرکتی) باشد. مدت‌هاست که محققان حافظه فعال را به عنوان دروازه‌ای برای ذخیره سازی طولانی مدت در نظر می‌گیرند. اطلاعات کافی را در حافظه فعال تکرار کنید و حافظه می‌تواند ماندگارتر شود. علوم اعصاب تمایز روشنی بین این دو ایجاد می‌کند. این امر معتقد است که حافظه فعال مربوط به فعال شدن موقتی سلول‌های عصبی در مغز است. در مقابل، تصور می‌شود که حافظه طولانی مدت مربوط به تغییرات فیزیکی نورون‌ها و اتصالات آن‌ها است. این امر می‌تواند ماهیت کوتاه مدت حافظه فعال و همچنین حساسیت بیشتر آن به وقفه‌ها یا ضربه‌های فیزیکی را توضیح دهد.

چرا حافظه فعال مهم است؟


حافظه فعال

حافظه فعال برای قرار دادن اطلاعاتی که ما یاد می‌گیریم همراه با پایگاه دانش فعلی خود (به عنوان مثال حافظه بلند مدت) مهم است. با شنیدن اطلاعات جدید برای فعال نگه داشتن اطلاعات به حافظه فعال خود متکی هستیم تا بتوانیم تمرکز، سازماندهی و حل مشکلات را داشته باشیم. حفظ آسان اطلاعات باعث می‌شود مهارت‌ها و دانش ما به صورت خودکار انجام شود و نیاز به تأمل فعالانه برای هر مرحله از کارها را به حداقل می‌رساند.

حافظه فعال برای عملکرد تحصیلی بسیار مهم است زیرا بخش مهمی از عملکرد اجرایی است (به عنوان مثال برنامه ریزی، شروع، نظارت بر وظایف ، سازماندهی). در مدرسه، زمینه‌های یادگیری که بسیار تحت تأثیر ضعف حافظه فعال قرار می‌گیرند عبارتند از: ریاضیات، درک مطلب، حل مسئله پیچیده و آزمون گرفتن. بیشترین تأثیر در کار مدرسه از مشکلات ریاضیات و درک مطلب است.

  تقویت مهارت های زبان کودکان : مهارت های ارتباطی و کلامی در کودک

تشبیه: حافظه فعال تقریباً شبیه سطلی است که می‌توانید مدام با استفاده از یک لیوان آب پر کنید. هر قطره ای که اضافه می‌کنید در سطل باقی می‌ماند مگر اینکه با گذشت زمان حافظه به خاطر عدم استفاده مکرر بخار شود.

در کودکانی که حافظه کاری ضعیفی دارند، تقریباً مانند این است که سطل در پایین سوراخ دارد. می‌توانید مدام در لیوان‌های آب بریزید (اطلاعات / دانش) اما به طور مداوم تخلیه می‌شود.

چگونه از حافظه فعال استفاده کنیم؟


ما برای مشارکت معنادار در مهارت‌های روزمره مانند موارد زیر از حافظه فعال استفاده می‌کنیم:

  • هنگام مکالمه پاسخ مناسب دهید.
  • انجام دستورالعمل‌ها.
  • خواندن یک کلمه ناشناخته.
  • رمزگشایی اطلاعات گفتاری (به عنوان مثال تکرار اطلاعات شنیده شده یا دستورالعمل‌ها برای روشن کردن).
  • پاسخ دادن به سوالات و به یاد آوردن اینکه وقتی نوبت به صحبت شما می‌رسد (در کلاس، مکالمه) چه باید بگویید.
  • سازماندهی روزانه.
  • حل مسئله.
  • درک مطلب.
  • انجام مسائل ریاضی در ذهن خود.

چگونه می‌توانید تشخیص دهید که فرزند شما در حافظه فعال خود مشکل دارد؟


حافظه فعال چیست

اگر کودکی با مشکلات حافظه فعال مشکل دارد، ممکن است:

  • در سازماندهی یا تکمیل یک کار با چند مرحله مشکل دارد (یعنی اغلب متوقف می‌شوند یا جای خود را از دست می‌دهند).
  • جزئیات را در دستورالعمل‌ها از دست می‌دهید و نمی‌توانند فعالیت‌های طاقت فرسا را در جایی که آماده هستند، انجام دهند.
  • در نوشتن و شمردن در کلاس اشتباه می‌کنند.
  • نمی‌توانند در کلاس درس خود تصحیح کنند.
  • وقتی علاقه زیادی به فعالیتی ندارند به راحتی حواس پرت می‌شوند.
  • صبر کردن برای رسیدن نوبت برای آن‌ها دشوار است (به عنوان مثال حرف شمارا قطع می‌کنند یا سوالی را مطرح می‌کنند و بعد از فراخوان فراموش می‌کنند چه بگویند).
  • مهارت‌های سازمانی ضعیفی دارند (به عنوان مثال وسایل را به راحتی گم می‌کنند، هنگام تنظیم یک کار با چند مرحله جای خود را از دست می‌دهند).
  • توانایی‌های زبانی متوسط و رو به بالا را نشان می‌دهند اما عملکرد تحصیلی ضعیفی دارند.
  • در خواندن مشکل دارند (به عنوان مثال تلاش می‌کنند تا هنگام خواندن مکان خود را دنبال کنند، هنگام استفاده از نشانه‌های زمینه ای برای پشتیبانی از پیش بینی کلمه تلاش می‌کنند، شکستن اصوات در کلمات دشوار است اما سپس نمی‌توانند اصوات را به طور دقیق در کلمه ترکیب کنند).
  • در انجام و حل محاسبات ریاضی در ذهن خود مشکل دارند.
  • در حل مسئله پیچیده دچار چالش می‌شوند.
  • علی رغم اینکه واقعاً سخت کار می‌کنند، پیشرفت کند نشان می‌دهند (یعنی این مسئله مشکلی نیست، فقط آن‌ها نمی‌توانند اطلاعات را به اندازه کافی در دست بگیرند تا پردازش کنند).
  • در شروع کار یا به اتمام رساندن کار خود به طور مستقل مشکل دارند – ممکن است به “دوست” خود در کلاس متکی باشد تا آن‌ها را در مسیر خود نگه دارد و وظیفه فعلی را یادآوری کند.

 

برای بهبود حافظه فعال و مشکلات مربوط به آن چه کاری می‌توان انجام داد؟


گفتاردرمانی

برای رد کردن نگرانی‌های احتمالی زمینه ای در زمینه زبان و بررسی مهارت‌های حافظه فعال، برای ارزیابی زبان با یک متخصص گفتاردرمانی مشورت کنید.

آموزش راهکارهای مقابله

راهکارهایی را برای کنار آمدن با ناکارآمدی حافظه فعال آموزش دهید (به عنوان مثال بار حافظه فعال را به حداقل برسانید تا کودک بتواند ظرفیت یادگیری خود را افزایش دهد).

آموزش فشرده درمورد کارهای حافظه فعال

آموزش فشرده در مورد وظایف حافظه فعال برای تقویت ظرفیت حافظه فعال (این کار همچنان موضوعی برای تحقیقات بیشتر است، با این وجود ثابت شده است كه آموزش در فعالیت‌های خاص توانایی حافظه فعال را برای آن فعالیت افزایش می‌دهد).

مهم ترین هدف قرار دادن استراتژی‌های مقابله ای برای حمایت از کودک برای دستیابی به موفقیت در کلاس یا خانه است. همچنین می‌توان از آموزش برای تقویت یا بهبود ظرفیت حافظه فعال کودک استفاده کرد. یادآوری این نکته مهم است که بهبود حافظه فعال از طریق آموزش خاص حافظه فعال می‌تواند روندی طولانی باشد و برای ایجاد هرگونه تغییر به تکرار زیاد و تکرار زیاد کارها نیاز دارد. علاوه بر این، آموزش ممکن است حافظه فعال را برای یک مهارت خاص (به عنوان مثال محاسبات ریاضی) بهبود بخشد اما ممکن است منجر به پیشرفت در زمینه‌های مختلف نشود.

  آموزش از شیر گرفتن کودکان و سن مناسب برای آن (قبل و بعد 2سالگی)

ساختار محیط

بازی برای تقویت حافظه فعال

ساختار محیط را ایجاد کنید و از استراتژی‌ها برای کاهش بار حافظه فعال استفاده کنید (به عنوان مثال اهداف بزرگ را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید ، اطلاعات را ساده کنید، آن را تکه تکه کنید، سرعت تحویل اطلاعات را کاهش دهید). ساختار محیط برای کاهش بار حافظه فعال شامل موارد زیر است:

کارها را به مراحل ساده تقسیم کنید

دستورالعمل‌های کوتاه و ساده ارائه دهید و مطمئن شوید که کودک قبل از رفتن به مرحله بعدی بر اولین قدم مسلط شده است.

از زبان ساده استفاده کنید

هنگام درخواست ، از زبان مشخص و ساده استفاده کنید و در صورت لزوم به آن‌ها نشان دهید که می‌خواهید چه کاری انجام دهند.

دستورالعمل‌های تکراری

هنگامی که به کودکی دستورالعمل دادید ، او را تشویق کنید که آن را دوباره به شما تکرار کند تا اطمینان حاصل شود که کودک انتظار مورد نظر را درک کرده است.

فعالیت‌های تکراری

تکرارهای کامل فعالیت‌های جدید برای اطمینان از تسلط کودک بر این کار مهم است. کودکی که حافظه فعال ضعیف دارد برای یادگیری یک کار جدید بیش از سایر کودکان به تکرار بیشتری احتیاج دارد.

استفاده از تصاویر و اشاره

از تصاویر برای کمک به کودک در یادآوری مراحل انجام شده در یک کار (به عنوان مثال برنامه صبحگاهی) استفاده کنید.

تماس چشمی

به کودک نزدیک شوید تا اطمینان حاصل کنید که قادر به شنیدن شما و دیدن چهره شما هستند.

سرعت را پایین بیاورید

در فعالیت‌های چالش برانگیز سرعت را کم کنید تا به کودک فرصت دهید تا فعالیت را پردازش و تکمیل کند.

کاهش سر و صدا و حواس پرتی پس زمینه

برای کمک به کودک در حفظ توجه به اندازه کافی برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز برای انجام یک کار سعی کنید تمام عوامل حواس پرتی را از اطراف کودک حذف نمایید. کاهش موارد ایجاد کننده حواس پرتی در کودک، مدت زمانی که که کودک باید اطلاعات را پردازش کند را کاهش می‌دهد.

تمرکز بر هدف

حافظه کاری چیست

آنچه را ارزیابی می‌کنید تشخیص دهید ، هدف خاص خود را داشته باشید – بر روی هدف مورد نظر تمرکز کنید تا چندین هدف در یک زمان (به عنوان مثال آزمون املا – فقط بر روی املا تمرکز کنید تا هجی و شکل گیری حروف. در عوض حروف را به صورت بصری ارائه دهید تا اطلاعات را به راحتی انجام دهید قابل دسترسی که به کودک این امکان را می‌دهد که فقط بر روی املا تمرکز کند و همچنین به یاد نمی‌آورد که چگونه حروف را نیز تشکیل دهد).

درگیر کردن حواس دیگر

برای کمک به “چسباندن” اطلاعات (مثلاً از فرزندتان بخواهید جداول بار ریاضی را با فونت‌های مختلف تایپ کند، آن‌ها را بخوانید  به دیگران بگویید چگونه آن‌ها را می‌گویند، آن‌ها را در ماسه ردیابی کنید).

ایجاد روال ، ساختار و آشنایی

در فعالیت‌ها برنامه‌های معمول، ساختار و آشنایی ایجاد کنید تا از اطلاعات جدیدی که کودک باید پردازش کند، کم شود.

پوشه حافظه فعال

یک پوشه حافظه فعال یا کتابچه اطلاعات مهمی که کودک می‌تواند در خانه یا کلاس برای کاهش بار حافظه فعال استفاده کند (به عنوان مثال جدول‌ها، قوانین املایی، الفبا، ترتیب عددی از 0 تا 100 و غیره) ایجاد کنید.

درخواست کمک کنید

با کودک خود کار کنید تا بفهمد درخواست کمک یا درخواست تکرار اطلاعات اشکالی ندارد.

آن‌ها را با یک دوست جفت کنید

حافظه فعال در کودکان

به کودک اجازه دهید تا با یک کودک دیگر دوست شود تا بار را با دستورالعمل‌ها و انجام وظایف به اشتراک بگذارد تا به آن‌ها اجازه دهد بلافاصله شروع به کار کنند نه اینکه منتظر معلم بماند.

نوشتن یا ترسیم سرنخ

کودک را تشویق کنید که اطلاعات کلامی را بنویسد یا از چیزهای مهمی که ممکن است لازم باشد به خاطر بسپارد، عکس بکشد یا عکس بگیرد.

آرام باشید

استراتژی‌های آرام سازی خود را به کودک بیاموزید (به عنوان مثال، تنفس آرام، نفس عمیق بکشید) وقتی احساس خستگی یا فشار روحی در او زیاد است. استرس و اضطراب می‌توانند به میزان قابل توجهی ظرفیت حافظه فعال را کاهش دهند.

کاهش سرعت

به آن‌ها اجازه دهید با سرعت کمتری حرکت کنند و آن‌ها را تشویق به کاهش سرعت کنید

  بیماری میوپاتی چیست؟ درمان ضعف و آسیب ماهیچه‌ها با فیزیوتراپی

تجسم

آن‌ها را تشویق کنید تا آنچه را که می شنوند تجسم کنند

حواس پرتی را محدود کنید

دسترسی به زمان نمایش ، شبکه‌های اجتماعی را به حداقل برسانید

چه فعالیت‌هایی می‌توانند ظرفیت حافظه کاری را بهبود بخشند؟


حافظه کاری

آموزش تجسم

از کودک خود حمایت کنید تا از آنچه که تازه خوانده یا شنیده است در ذهن خود تصویری ایجاد کند. از آن‌ها بخواهید تا به صورت ذهنی تصور كنند كه برای یك كار خاص باید چه كارهایی انجام دهند (مثلاً همه چیز را برای تهیه‌ یك كیك آماده كنند) و سپس آن را ترسیم كنید. همانطور که در تجسم بهتر می‌شوند، فقط آن‌ها را وادار کنید که آنچه را که می‌توانند در سر خود ببینند بدون اینکه آن‌ها را ترسیم کنند، توصیف کنند.

بازی‌هایی را که از حافظه بصری استفاده می‌کنند، انجام دهید

بازی‌های تطبیقی برای حافظه بصری عالی هستند. همچنین ممکن است بازی‌هایی را که به حافظه بصری نیاز دارند ، بسازید (به عنوان مثال در ماشین حروف و اعداد موجود در پلاک را بخوانید و آن‌ها را به عقب بگویید).

فرزندتان را وادار کنید که به شما آموزش دهند

آن‌ها را تشویق کنید که در مورد چگونگی انجام مهارت جدیدی که یاد می‌گیرند توضیح دهند و نحوه انجام آن را به شما آموزش دهند. با کار بر روی توضیحات از آن‌ها پشتیبانی کنید تا چیزهایی را که یاد گرفته اند درک کنند و در حافظه خود ثبت کنند.

بازی با ورق

این کار می‌تواند از طریق به خاطر سپردن قوانین بازی و هم به خاطر سپردن کارت‌هایی که در دست دارند و یا کارت‌هایی که قبلاً بازی شده اند، از حافظه فعال پشتیبانی کند.

از کودک خود برای انجام فعال خواندن حمایت کنید

به آن‌ها بیاموزید که از هایلایتر، یادداشت‌های مهم، یادداشت برداری، نوشتار زیرخط استفاده کنند تا به آن‌ها کمک کند اطلاعاتی را که خوانده اند برای مدت طولانی فعال نگه دارند تا به سوالات مربوط به آن پاسخ دهند. پرسیدن سوال در مورد آنچه می‌خوانند و با صدای بلند صحبت می‌کنند همچنین می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا فعالانه بخوانند و راهکارهای خوبی برای همه خواندن تدوین کنند.

اطلاعات را به روش چند حسی بدهید

اگر فرصتی برای پردازش اطلاعات به روش‌های مختلف به آن‌ها ارائه شود ، به حافظه فعال آن‌ها و انتقال اطلاعات جدید به حافظه بلند مدت کمک می‌کند.

  • وظایف را یادداشت کنید
  • با صدای بلند بگویید
  • در حالی که بحث در مورد اینکه چه کاری انجام دهید ، یک توپ را به عقب و جلو بیندازید
  • کار را ترسیم کنید
  • برای پشتیبانی از اطلاعات شفاهی از تصاویر استفاده کنید
  • کار مورد نظر را نشان دهید

ایجاد ارتباط

برای کمک به اتصال اطلاعات و از خاطرات جدید و قدیمی ، از mnemonics (به عنوان مثال “Roy G Biv” برای رنگ‌های رنگین کمان) استفاده کنید.

بازی “حدس بزن چه کسی؟”

کودک باید با پرسیدن سوالاتی درباره شخصیت آن‌ها با استفاده از حافظه ویژگی‌های صورت ، شخصیت‌ها را از بین ببرد.

نخ‌های مهره ای یا ساخت برج برج

در یک دایره با یک گروه یا رو در رو بنشینید و هر شخص به نوبت می‌گوید دو رنگی را که هر دو شما باید در رشته ساخته شود. به نوبت دو رنگ را به یکدیگر بگویید و به آرامی تعداد رنگ‌ها را افزایش دهید تا به نخ یا ساخت برج خود برسید.

“بازی دزدان دریایی”

کلاه‌های دزدان دریایی را بپوشید و خود را به شکل دزدان دریایی کنید، دو کشتی دزدان دریایی با تصاویر اقلام برای “غنیمت” نصب کنید و توضیح دهید که هر کودک برای بازگرداندن نیاز به 2 چیز از کشتی دزد دریایی دیگر دارد. قبل از رفتن کودک را وادار کنید 3 بار چیزهایی را که باید بدست بیاورد را تکرار کند. تعداد موارد را برای دریافت بیشتر کنید.

“زمان پیک نیک”

به کودک خود نام 2-3 موردی را که باید برای آوردن به پیک نیک جمع آوری کند، اختصاص دهید. از آن‌ها بخواهید وسایل را جمع آوری کرده و به یک فرش پیک نیک بیاورند (می‌توانید از تصاویر وسایل یا وسایل واقعی استفاده کنید).

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس