“این خدمت و سرویس و محتویات این مقاله در کلینیک روشا انجام نمی شود و مشاوره ای هم داده نمی شود و فقط صرفا برای افزایش دانش بازدیدکنندگان عزیز درج شده است”

کودکان متناسب با سن و سال خود به اطلاعاتی در ارتباط با بدن شان، دوران بلوغ، روابط جنسی و تولید مثل نیاز دارند. برای توضیح این مسائل لازم نیست که همه چیز را باز کنید کافی است توضیحات کوچکی در این رابطه به فرزند خود بدهید. دوران بلوغ با تغییرات فیزیکی و عاطفی قابل توجه شروع می‌‌‌شود و برای کودکانی که برای ورود به دوران بلوغ آماده نشده اند می‌تواند ترسناک باشد. محور گفتگوهای شما می‌تواند شامل مراحل رشد جنسی، اتفاقاتی که در دوران بلوغ رخ می‌‌‌دهد، مسئولیت پذیری در قبال روابط جنسی و روابط جنسی باشد.

بهتر است شما زمانی به صحبت کردن درباره روابط جنسی بپردازید که فرزند شما بزرگ شده است و گفت و گوی بیشتر در خصوص این مساله را به دورانی که بزرگتر شده است موکول نمایید به عبارتی توضیحات شما باید متناسب با رشد کودک باشد. کودک از طریق منابع مختلف از قبیل مدرسه، دوستان و رسانه‌ها اطلاعاتی را درباره روابط جنسی به دست می‌آورد و این فرآیند حتی ممکن است قبل از زمان مورد انتظار پدر و مادر رخ دهد. پدر و مادر نباید فقط بر سیستم آموزشی مدرسه برای آموزش جنسی تکیه داشته باشند. در صورتی که کودک شما در مدرسه آموزش جنسی را یاد گرفته است از او بپرسید که این آموزش شامل چه مواردی بوده است و با هم این مسائل را مرور کنید. آموزش جنسی باعث بی بند و باری جنسی نخواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک روشا با شماره تلفن­ 0216609969309106646195 تماس حاصل فرمایید.

 تربیت جنسی در سنین مختلف


تربیت جنسی کودک

 کنجکاوی درباره روابط جنسی یک مرحله طبیعی از یادگیری درباره بدن است. آموزش جنسی به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند اطلاعات بیشتری را در خصوص بدن خود به دست می‌آورند و احساس مثبتی درباره بدن خود داشته باشند. کودکانی که در سنین پایین قرار دارند به بارداری و بچه‌ها علاقه دارند و توجهی به مکانیسم روابط جنسی ندارند. صحبت کردن درباره روابط جنسی یک بخش از شروع گفت و گوی آزاد با کودک است. ارتباط صادقانه و آزاد بین کودک و پدر و مادر اهمیت‌‌ت بسیار زیادی دارد به ویژه هنگامی ‌که کودک در حال بزرگ شدن و ورود به دوران نوجوانی است. در صورتی که پدر و مادر تلاش کنند به ایجاد روابط آزاد با فرزند خود بپردازند کودک آنها بیشتر با پدر و مادرش در خصوص مسائلی که با آنها مواجه می‌‌‌شود از قبیل استرس، اضطراب، استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر در روابط با جنس مخالف و همچنین مسائل جنسی صحبت خواهد کرد. شروع گفتگو در خصوص روابط جنسی و ادامه بحث متناسب با سن کودک و در دوران رشد او بهترین نوع آموزش جنسی است و به این ترتیب پدر و مادر با ورود فرزند خود به دوران نوجوانی دیگر برای شروع گفتگو در این خصوص مشکلی نخواهد داشت زیرا قبلاً یک مجموعه از اطلاعات را در اختیار فرزند خود قرار داده اند. صحبت کردن در این رابطه در مواردی که با تجربیات واقعی همراه است مانند دیدن یک مادر باردار یا دیدن یک بچه کوچک ساده تر است. هنگامی‌ که پدر و مادر در خصوص روابط جنسی با فرزند خود صحبت می‌کنند می‌تواند اطمینان حاصل کنند که اطلاعات درستی را در اختیار فرزندشان قرار می‌‌‌دهند. پدر و مادر باید اولین منبع اطلاعاتی کودک در خصوص روابط جنسی و به طور کلی آموزش جنسی باشند. کسب اطلاعات صحیح باعث می‌شود که از بروز روابط پرخطر در دوران نوجوانی جلوگیری شود. آموزش جنسی می‌تواند یک فرصت مناسب را برای خانواده فراهم کند که ارزش‌های خانواده را نهادینه کند به عنوان مثال اگر در خانواده شما عقیده بر این است که باید روابط جنسی پس از ازدواج شروع شود این مساله می‌‌‌تواند یک بخش از محور گفتگوی شما در خصوص روابط جنسی باشد. در صورتی که قبلاً هرگز چنین مسئله‌ ای مطرح نشده باشد این خطر وجود دارد که فرزند شما که به دوران نوجوانی رسیده است دیگر پذیرای این پیام نباشد.

  درمان اختلال حسی بر گفتار کودکان

 اگر شما به فرزند خود آموزش جنسی ندهید آن را از جای دیگری یاد می‌‌‌گیرد


 کودکان خیلی زودتر از آن چیزی که پدر و مادر فکرش را می‌کنند درباره روابط جنسی اطلاعات کسب می‌کنند. صحبت نکردن درباره رابطه جنسی با کودک به این معنا است که پدر و مادر کنترل بسیار کمی بر روی این مسئله دارند و نمی‌دانند چگونه این موضوع را برای فرزند خود توضیح بدهند.

 مدرسه و حیاط مدرسه و رسانه 

 پدر و مادر نباید برای برای آموزش جنسی فقط به مدرسه تکیه کنند و حتی بر اساس ناحیه که شما در آن زندگی می‌کنید ممکن است اصلا آموزش جنسی وجود نداشته باشد. در صورتی که کودک شما در مدرسه آموزش جنسی را یاد گرفته است به مرور مطالبی بپردازید که به عنوان آموزش داده شده است و درباره آنچه که یاد گرفته از او سوال بپرسید. آنچه که کودک شما در مدرسه و دوستان خود یا رسانه‌های اجتماعی یاد می‌گیرد می‌تواند نادرست ناقص باشد و حتی می‌‌‌تواند آسیب رسان یا خطرناک باشد. اگر چه در رسانه‌ها و مطالب زیادی در خصوص روابط جنسی و آموزش جنسی وجود دارد معمولا این آموزش کاملاً احساسی است و به صورت سطحی نشان داده شده است و منابع بسیار محدودی در خصوص نمایه واقعی و روابط جنسی حقیقی و آموزش جنسی وجود دارد. در اکثر موارد مشکلات مرتبط با سن و رابطه جنسی بدون هیچ گونه محتوا و مفاهیم آموزشی یا عاطفی ارائه می‌‌‌شود. از سوی دیگر خطرات حاصل از روابط جنسی معمولا در رسانه‌ها به خوبی نشان داده نمی‌شود یا کم اهمیت‌‌ت نشان داده می‌شود.

 آموزش جنسی بهتر از عدم آموزش است


تربیت جنسی

 تحقیقات نشان داده است که هر چه کودکان بیشتر در رسانه‌ها شاهد تصاویر جنسی باشند احتمال آنکه در دوران نوجوانی به انجام روابط جنسی بپردازند بیشتر است اما واقعیت این است که آموزش جنسی و در مجرای مناسب باعث بروز بی ‌بند و باری جنسی نخواهد شد. کودکانی که در محیط منزل آموزش جنسی می‌بینند کمتر درگیر روابط جنسی پرخطر خواهند شد. گفتگوی آزاد با کودک در خصوص رابطه جنسی و سایر مسائل مرتبط با آن یک اقدام بسیار ایمن و سالم است که نتیجه آن را در آینده و در دوران نوجوانی فرزند خود مشاهده خواهید کرد. این امر ضرورت بدین معنا نیست که آموزش جنسی به کودکان کار ساده‌ ای است و به راحتی توضیح داده می‌‌‌شود. نوجوانی دوره ای است که فرزند شما برای خودش حریم خصوصی می‌سازد با این حال بهتر است بدانید که صحبت کردن درباره مسائل جنسی و آموزش جنسی باعث می‌شود که فرزند شما در هنگام مواجهه با مشکلات و خطرات فورا به سراغ شما بیاید.

“این خدمت و سرویس و محتویات این مقاله در کلینیک روشا انجام نمی شود و مشاوره ای هم داده نمی شود و فقط صرفا برای افزایش دانش بازدیدکنندگان عزیز درج شده است”

 چگونه با فرزند خود درباره بلوغ صحبت کنیم؟


 همه سوالات فرزند خود درباره بدنش و دوران بلوغ صادقانه جواب بدهید زیرا این کار به کمک می‌‌‌کند متوجه شود که دوران بلوغ یک مسئله خجالت آور نیست و به شما اعتماد می‌کند و اطلاعات درست از طریق شما به دست می‌‌‌آورد. اگر شما پاسخ به یکی از سوالات او را نمی‌‌دانید بهتر است صادقانه بگویید که نمی‌‌‌دانم و از دادن پاسخ اشتباه به فرزند خود اجتناب کنید زیرا در صورتی که جواب شما واضح نباشد فرزندتان گیج خواهد شد. گاهی اوقات ممکن است کودک در یک لحظه نامناسب از شما سوال بپرسد و در این حالت شما نتوانید یک واکنش استاندارد را از خود نشان بدهید و با بیان عباراتی از قبیل ‘سوال خوبی پرسیده ‌ای یا اجازه بده به منزل برسیم و سپس درباره‌ اش حرف بزنیم’ به فرزند خود جواب بدهید. به خاطر داشته باشید که در این شرایط هنگامی‌ که شما به منزل می‌رسید یا در صورتی که کودک شما تمایلی به پرسیدن مجدد سوال خود ندارد حتماً به سوال او پاسخ بدهید و از طفره رفتن خودداری کنید. می‌توانید در مواردی که پاسخ شما فرزندتان او را قانع نکرده است از مشاور یا پزشک خانوادگی خود کمک بگیرید زیرا در این حالت می‌توانید اطلاعات بیشتری را در خصوص تغییراتی که در آینده در بدن کودک ایجاد می‌شود، سلامت جنسی یا روش‌های پیشگیری از بارداری در اختیار فرزند خود قرار دهید.

  گفتار درمانی برای بیماران سکته مغزی: اختلال گفتار پس از سکته مغزی

 زبان بدن 

 در هنگام صحبت کردن مراقب نحوه استفاده از زبان و کلمات خود باشید. هنگامی ‌که فرزند شما که دچار اختلال طیف اوتیسم است و با شما درباره مسائل جنسی صحبت می‌کند و صدای او می‌لرزد اصلاً نگویید ‘چرا صدایت می‌لرزد’ ولی در عوض سعی کنید که بگویید ‘صدایت در حال تغییر کردن است’ و سپس می‌توانید به صدای پدر و برادر بزرگتر یا عمو و دایی اشاره کنید بگویید که معمولاً صدای مردان کلفت تر و دورگه تر از زنان است. شماره توانید به فرزند خود بگویید که اسامی مختلفی برای نقاط خصوصی بدن وجود دارد و ممکن است کلمه ای که شما برای این نقاط استفاده می‌‌‌کنید با آنچه که فرزند شما از دوستان خود شنیده است تفاوت داشته باشد. شما می‌توانید به فرزند خود بگویید که اصلا لازم نیست افرادی که درباره اعضای خصوصی بدن حرف می‌‌زنند صحبت کند.

 صحبت کردن درباره حریم خصوصی و حریم عمومی‌ 

 هنگامی ‌که شما با فرزند خود درباره آموزش جنسی و بلوغ صحبت می‌کنید می‌توانید نکاتی را در خصوص تفاوت بین افراد مجاز و حریم خصوصی و حریم عمومی توضیح بدهید:

  • افرادی که فرزند شما می‌تواند درباره مشکلات و نگرانی‌هایی که دارد با آنها صحبت کند از قبیل پدر و مادر یا معلم و مشاور مدرسه
  • مشخص کردن اتاق عمومی و اتاق خصوصی
  • در زدن قبل از ورود به اتاق دیگران و خود شما نیز باید قبل از ورود به اتاق فرزندتان در بزنید.

 تغییرات فیزیکی  

 شما می‌‌توانید از تصاویر برای توضیح تغییرات فیزیکی استفاده کنید به عنوان مثال:

  • شما می‌توانید تصاویری از فرزندتان را در دوران نوزادی و کودکی به او نشان بدهید یا عکس خودتان یا سایر اعضای خانواده را در سنین مختلف با هم ببینید و به کودک خود کمک کنید متوجه شود که دوران بلوغ چه موقع شروع می‌‌شود.
  • به همه نقاط بدن شانه کنید و برای آنها اسم تعیین کنید و نحوه تغییر کردن این اعضا را نشان دهید و به فرزند خود بگویید که از هر کدام از این اندامها چه نوع ماهی خارج می‌شود، عرق، اشک، ادرار، مایع منی، ترشحات واژن، خونریزی قاعدگی

 با فرزند خود درباره این تغییرات مثبت صحبت کنید و از مزایای دوران نوجوانی و بزرگسالی برایش حرف بزنید به عنوان مثال می‌‌‌توانید بگویید که در این دوران می‌تواند در خصوص مدل کوتاه کردن موهایش نظر بدهد، می‌تواند رای بدهد و هر چیزی که برای کودک خوشایند است را توضیح بدهید.

 دوران پریود  

 شما باید برای فرزند خود توضیح بدهید که قاعدگی یک بخش طبیعی از چرخه بدن ما است نشانه سلامت می‌باشد و اینکه خونریزی قاعدگی باعث مرگ او نمی‌شود زیرا تعداد زیادی از دختران این استرس را دارند که به علت خونریزی از بین بروند. به دختر خود بگوید اگر در مدرسه پریود شد به چه کسی مراجعه کند. یک کتابچه کوچک را تهیه کنید و در آن هم حالی که فرزند شما باید بداند را یادداشت نمایید تا زمانی که به شما دسترسی نداشت بتوانند از آن استفاده کند. این کار شما باعث افزایش استقلال او خواهد شد و کسب استقلال در مراحل مختلف زندگی به کمک خواهد کرد. نحوه استفاده از پد بهداشتی را به او یاد بدهید و همه نکاتی که باید در هنگام تعویض پد بهداشتی رعایت کند را توضیح بدهید. وسایل بهداشتی را در کشوی اتاق یا در کشوی می‌‌ز سرویس بهداشتی قرار بدهید تا در صورت لزوم به راحتی به آن دسترسی داشته باشد. شما می‌توانید از یک تقویم استفاده کنید و به فرزند خود یاد بدهید که چگونه به محاسبه روزهایی بپردازد که قرار است پریود شود زیرا این کار باعث می‌شود که از می‌‌زان اضطراب او کاسته شود. برخی نرم افزارها نیز وجود دارند که شما می‌توانید آن را روی گوشی موبایل و تلفن همراه فرزند خود نصب کنید تا در این رابطه به او کمک کند.

  تفاوت بیش فعالی و شیطنت: کودک من بیش فعال است یا بازیگوش؟

 تصویر بدن  

 شما باید کاملا مراقب باشید فرزندتان تصویری غیر واقعی از ظاهر بدن خود و دیگران نداشته باشد. برخی از کودکان و نوجوانان به تصاویر موجود در رسانه‌های اجتماعی نگاه می‌‌‌کنند و فکر می‌‌‌کنند که باید بدن آنها شبیه این افراد باشد که در رسانه‌ها می‌‌‌بینند یا آنکه تصور می‌‌‌کنند که بدن همه افراد باید شبیه بدن او باشد. به فرزند خود بگویید که بدن همه افراد شبیه هم نیستند و با هم تفاوت دارند.

رعایت بهداشت فردی 

 هنگامی ‌که فرزند شما به دوران بلوغ می‌‌رسد بر اهمیت‌‌ت رعایت بهداشت فردی تاکید بیشتری کنید و به او بگویید که باید با ورود به دوران بلوغ به طور منظم خودش را بشوید، از خوشبو کننده بدن استفاده کند و به شیو کردن موهای زائد بدن خود بپردازد. نحوه انجام دادن این کارها را برای توضیح بدهید و همچنین قوانین اجتماعی را در خصوص علت انجام این کارها توضیح بدهید و بر اهمیت‌‌ت نظافت تاکید داشته باشید. اگر فرزند شما یک برنامه مشخص روزانه دارد و برای انجام کارهای خود از چک لیست استفاده می‌کند و جلوی آنها تیک می‌گذارد بهتر است گزینه‌های دیگری مانند شستشوی مرتب بدن، عوض کردن لباس و روبالشتی و روتختی، استفاده از خوشبو کننده بدن، دوش روزانه و شیو کردن روزانه را نیز به آن اضافه کنید.

 روابط 

 کودک شما برای حفظ روابط خود باید با اهمیت‌‌ تعاملات اجتماعی آشنا شود. شما می‌توانید درباره اینکه چرا برخی از افراد ازدواج می‌‌‌کنند و زندگی کردن با یک نفر را ترجیح می‌دهند صحبت کنید. شما می‌توانید این موارد را با توضیح رابطه خود با همسرتان یا رابطه ‌ای که با سایر اعضای خانواده دارید شرح دهید. شما می‌توانید این روابط را به کمک تصاویر، عکس یا فیلم ویدیویی از خود و سایر اعضای خانواده و دوستان نشان بدهید یا به رابطه ای که فرزند شما با معلم، پزشک و سایر افراد دارد اشاره کنید. به عنوان مثال می‌توانید از یک صفحه کاغذ استفاده کنید و تصاویر هر یک از اعضای خانواده یا دوستان تان را روی آن قرار دهید و با استفاده از کلمات و خطوط آنها را به هم مرتبط کنید. کلماتی که استفاده می‌کنید باید نشان دهنده نقش افراد باشد. شما می‌توانید جایگاه فردی را که در مرکز کاغذ قرار دارد عوض کنید سپس از ارتباط او با سایرین و نحوه ارتباط سایرین با او را توضیح بدهید. شما همچنین می‌توانید درباره یک خانواده دیگر صحبت کنید که با خانواده شما تفاوت دارد به عنوان مثال می‌‌توانید درباره خانواده حرف بزنید که تک والد است و پدر یا مادر در خانواده حضور ندارد.

“این خدمت و سرویس و محتویات این مقاله در کلینیک روشا انجام نمی شود و مشاوره ای هم داده نمی شود و فقط صرفا برای افزایش دانش بازدیدکنندگان عزیز درج شده است”

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس