کاردرمانی حرفه‌ای است که با ارتقای سلامت و تندرستی در ارتباط است. هدف اولیه از کاردرمانی توانمندی سازی افراد برای انجام فعالیت‌های روزمره است. با کمک کاردرمانی افراد قادر خواهند شد تا توانایی‌های خود در انجام فعالیت‌های روزمره را افزایش داده یا محیط را برای حمایت بیشتر تغیر دهند. متخصصین کار طی آموزش‌های تخصصی که دیده‌اند، مهارت و دانش لازم برای کار کردن با افراد یا گروه‌هایی که ساختارهای بدنی آنها مختل است یا به دلیل ابتلا به بیماری، عملکرد آنها مختل شده است و همچنین افرادی که برای انجام کارهای خود مشکل دارند را به دست آورده‌اند. متخصصین کاردرمانی بر این عقیده‌اند که مشارکت می‌تواند توسط محیط‌های فیزیکی، اجتماعی، نگرشی یا قانونی تحت حمایت قرار گیرد یا محدود شود بنابراین کاردرمانی ممکن است بری تغیر جنبه‌های محیطی برای افزایش مشارکت انجام شود. کاردرمانی در طیف وسعی از تنظیمات انجام می‌شود و متقاضیان به طور فعال در آن درگیر می‌شوند. نتایج کاردرمانی متنوع، مشتری مدار و قابل اندازه‌گیری بر اساس مشارکت یا رضایتمندی از مشارکت می‌باشد.

کاردرمانی عبارت است از: استفاده درمانی از فعالیت‌های خود مراقبتی، کار و بازی (فعالیت‌های تفریحی) برای افزایش استقلال در عملکرد، پیشرفت و پیشگیری و جلوگیری از ناتوانی. این اقدامات شامل سازگارسازی کار یا محیط برای دست‌یابی به حداکثر استقلال و کیفیت زندگی می‌شود. متخصصین کاردرمانی با مهارت‌های زیاد آموزش داده می‌شوند تا به گروه‌های مختلف متقاضیان برای دست‌یابی به اهداف عملکردی و تخصصی کمک کنند. اگر شما به کاردرمانی نیاز داشته باشید، متخصصین ما در کلینیک روشا آماده کمک به شما و ارائه سرویس‌های مورد نیازتان هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در با شماره تلفن‌های  0216609969309106646195  تماس حاصل فرمایید.

متخصصین کاردرمانی با چه کسانی کار می‌کنند؟


متخصصین کاردرمانی با متقاضیان در همه سنین کار می‌کنند:

  • کودکان – برای آماده شدن برای رفتن به مدرسه، تأخیر در رشد، معلولیت و بیماری‌ها یا آسیب‌دیدگی‌های جدی و خطرناک
  • افراد مبتلا به ناتوانی‌های جسمی – قطع عضوها، فلج مغزی، مراقبت‌های تسکین‌دهنده
  • افراد مبتلا به ناتوانی‌های ذهنی – اوتیسم، سندرم داون، فلج مغزی
  • افراد مبتلا به مشکلات روانی – افسردگی، اضطراب، اسکیزوفرنی
  • افرادی که دچار آسیب‌دیدگی‌های عضلانی اسکلتی هستند – پیچ‌خوردگی – آسیبت دیدگی تاندون‌ها یا استخوان‌ها، سوختگی، کمر درد
  • سالمندان – زوال عقل، عدم امکان مدیریت آنها در منزل، افزایش سن
  • افراد مبتلا به بیماری‎های مغز و اعصاب – سکته مغزی، آسیب‌دیدگی مغزی، آسیب‌دیدگی نخاعی
  • و بسیاری افراد دیگر

 کاردرمانی چه می‌کند؟ 


کار درمانی چه می‌کند؟

کاردرمانی با تأیید متخصص برای افراد و شرایط زیر توصیه و بکار گرفته می‌شود:

 بخش درمانی سالمندان

هدف تیم درمانی سالمندان این است که به این افراد کمک کنند تا برای مراقبت از خود، انجام فعالیت‌های تفریحی و خانگی به طور مستقل توانمند شوند. غالب این بیماران بیش از 85 سال دارند و دچار مشکلات مختلفی نظیر زمین خوردگی، زوال عقل، بیماری پارکینسون، دلیریوم، عفونت‌های مجاری ادراری، سپسیس و بیماریهای تنفسی هستند. تیم چند رشته‌ای شامل پرستاران، پزشکان، متخصصین رفتار درمانی، متخصصین فیزیوتراپی و مددکاران اجتماعی می‌شوند.

  چگونه کودکم را برای سنجش ورود به مدرسه آماده کنم؟ 20 نکته مهم

درمانگر عملکرد حرفه‌ای و شغلی بیمار را ارزیابی کرده و تشخیص می‌دهد که آیا بیماری یا آسیب‌دیدگی در توانایی‌های آنها برای انجام کارهای روزمره تغییری ایجاد کرده است یا نه و پس از آن برنامه درمانی مناسب را برای وی طراحی می‌کند. در صورت نیاز، متخصصین کاردرمانی بیمار را برای درمان بیشتر در جامعه ارجاع می‌دهند. پس از ارزیابی و مداخله، بیماران برای توان‌بخشی بیمارستانی یا پرستاری و توان‌بخشی در منزل ترخیص می‌شوند (همراه با برنامه توان‌بخشی یا بدون آن)

 مرکز مراقبت‌های حاد

متخصصین کاردرمانی در این تیم، بیماران را در سه بخش در بیمارستان بستری می‌کنند. هدف از این کار، ارزیابی بیماران و درمان و تأمین تجهیزات مورد نیاز برای درمان آنها است و پس از 72 ساعت نیز به خانه بازمی‌گردند. از طرف دیگر، متخصصین کاردرمانی بیمارانی که نیاز خاص و پیچیده دارند را شناسایی کرده و آنها را در بخش مناسب بستری می‌کنند زیرا احتمالاً این افراد باید به مدت طولانی‌تری در بیمارستان بستری شوند.

دست‌ها

تیم دست درمانی، بیمار را پس از آسیب‌دیدگی یا عمل جراحی دست ویزیت می‌کنند. هدف متخصصین کاردرمانی، به حداکثر رساندن حرکات و عملکرد دست آسیب‌دیده، توانمندسازی بیمار برای انجام فعالیت‌های روزمره از طریق انجام ورزش‌ها و تمرینات مخصوص و فعالیت‌های مرتبط با کار است. این خدمات عمدتاً به صورت سرپایی انجام می‌شوند و بیمار در کلینیک ما یا در واحد اصلی کاردرمانی حضور پیدا می‌کند.

 دارو

متخصصین کاردرمانی در تیم پزشکی، بخش قلب، دستگاه تنفسی، غدد درون‌ریز و دیابت، کلیه، بیماری‌های عفونی و بخش کبدی را پوشش می‌دهند. متخصصین کاردرمانی بیمارانی که نحوه انجام فعالیت‌های آنها در اثر اقدامات پزشکی انجام شده تغییر کرده را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. فعالیت‌های روزمره شامل شستشو و لباس پوشیدن، آرایش کردن و انجام کارهای آشپزخانه مانند تهیه غذاها و نوشیدنی‌های گرم می‌شود. متخصصین کاردرمانی با بیماران هم از جنبه فیزیکی و هم مؤلفه‌های شناختی امور روزمره کار می‌کنند و غالباً با سایر فعالیت‌ها مرتبط است.

هدف از انجام این اقدامات، بازیابی توانایی آنها است و ما به دنبال یافتن روشی برای مدیریت تغییرات در توانمندی فردی بیمار در صورت عدم امکان اصلاح با تهیه تجهیزات و روش‌های جبرانی سازگار برای حمایت و پشتیبانی از بیمارانی که از بیماران ترخیص شده‌اند هستیم.

متخصصین کار درمانی با چه کسانی کار می‌کنند؟

 علم عصب‌شناسی

عصب‌شناسی، مرکزی تخصصی شامل مرکز اصلی تروما است. متخصصین کاردرمانی، بیمارانی که بیش از 16 سال دارند و در اثر آسیب‌دیدگی، خونریزی‌های بدون دلیل یا بیمارهای نورولوژیکی دیگر در فاز حاد آسیب‌دیدگی‌های مغزی یا ستون فقرات هستند را تحت درمان قرار می‌دهند. این بیماران ممکن است دچار عیوب فیزیکی، شناختی یا هر دو باشند.

  درمان انحراف و چرخش مچ و پنجه پا به داخل (پنجه کبوتری)

متخصصین کاردرمانی، بخش‌های حاد را تحت پوشش قرار می‌دهند؛ از مراقبت‌های بحرانی اعصاب و روان تا ترخیص در خانه و انجام اقدامات توانبخشی؛ در صورت نیاز. متخصصین کاردرمانی عملکرد کاری بیماران را ارزیابی کرده و فعالیت‌ها و مهارت‌های آنها را تحلیل می‌کنند تا میزان دست‌یابی آنها به اهداف را ارزیابی کنند زیرا مشاغل آنها غالباً باید برای سازگاری با شرایط و عیوب و نقص‌های آنها تعدیل و اصلاح شود. متخصصین کاردرمانی معاینه و مداخلات جامعی انجام می‌دهند و از کمک دستیاریان کاردرمانی برای توان‌بخشی زودهنگام نیز استفاده می‌کنند. متخصصین عصب‌شناسی با تیم درمانی سالمندان همکاری می‌کنند.

 ارتوپدی

تیم ارتوپدی فرصت کار کردن با بیمارانی که دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند را در بخش‌ها و کلینیک پیش‌معاینه فراهم می‌کنند. در این کلینیک‌ها، بیماران آموزش داده می‌شوند و برای انجام عمل‌های جراحی و ایجاد تغییرات احتمالی در توانایی‌های عملکردی آماده می‌شوند. ارتوپدی طیف وسیعی از معاینات و درمان‌ها را شامل می‌شود. بین تعویض سریع و مستقیم لگن و زانو تا بیماران مبتلا به آسیب‌دیدگی‌ها و تروماهای پیچیده. این همچنین بدان معنا است که متخصصین کاردرمانی با بسیاری از افراد از نوجوانان گرفته تا افرادی که بیش از 100 سال دراند کار می‌کنند!

متخصصین کاردرمانی با تیم چند رشته‌ای همکاری نزدیکی دارند تا از این که مراقبت‌های جامعی بری بیماران ارائه می‌شود اطمینان حاصل کنند و نقش مهمی در حمایت مطمئن و به موقع ترخیص دارند.

متخصصین کاردرمانی همچنین نقش مهمی در ارائه تجهیزات برای افزایش استقلال بیماران در هنگام انجام فعالیت‌هایشان دارند.

 خدمات PRIME (مدیریت اطلاع‌رسانی پیش از عمل برای سالمندان)

هدف از خدمات PRIME این که شما را تا حد امکان برای انجام عمل جراحی آماده کند؛ از نظر پزشکی، فیزیکی و عملکردی، کاهش خطرات پس از عمل و بازگشت سریع‌تر به منزل. تیم PRIME شامل یک مشاور بیهوشی، یک مشاور بیماری‌های داخلی ِ متخصص کار درمان و یک متخصص فیزیوتراپی است.

 روماتولوژی و درد

متخصصین کاردرمانی، بیماران مبتلا به بیمارهای روماتیسمی نظیر روماتیسم مفصلی، استئوآرتریت و اختلالات بافت همبند که ممکن است تحت این روش‌های درمانی بهبود یابند را ویزیت می‌کنند. این تیم همچنین بیماران مبتلا به دردهای بلند مدت مانند فیبرومالژی، سندرم درد موضعی پیچیده و کمر درد را نیز ویزیت می‌کنند.

متخصصین کاردرمانی به بیماران کمک می‌کنند که اعتماد به نفس خود برای مشارکت در فعالیت‌هایی که برای آنها مهم است را بازیابند و به آنها روش‌های مدیریت بیماری شامل محافظت از مفصل‌ها، راه رفتن، تهیه اسپلینت، ورزش‌های دست، تمرینات آرام بخشی و حل مسائل روزانه که برای آنها دردناک و دشوار است را آموزش می‌دهند. این یک خدمت و سرویس سرپایی است که بیمار باید جلسه به جلسه انجام دهد البته ما جلسات گروهی نیز داریم. برنامه محافظت از مفصل برای افرادی که دچار آرتروزهای التهابی هستند (مانند روماتیسم مفصلی و آرتروز پسوریاتیک) و به منظور کمک به یادگیری نحوه مدیریت بیماری به کار برده می‌شود.

  اتاق تاریک در مجهزترین کلینیک کاردرمانی در خیابان آزادی

 عمل جراحی و انکولوژی

متخصصین کاردرمانی از بیمارانی که قبلاً عمل جراحی انجام داده‌اند پشتیبانی کرده و نحوه مدیریت فعالیت‌های روزانه آنها را ارزیابی می‌کنند و به آنها برای افزایش استقلالشان کمک می‌کنند. این کارها شامل تأمین تجهیزات مرتبط یا آموزش روش‌ها و تکنیک‌های جدید می‌شود. متخصصین کاردرمانی کمک می‌کنند که نیازهای بیمار پس از ترخیص شناسایی شود و خدمات مناسب و مقتضی برای آنها فراهم شود. برای قطع اعضای تحتانی بدن؛ هدف افزایش اطمینان پس از ترخیص تا زمان آماده شدن اندام مصنوعی و در صورت لزوم آماده کردن آنها برای سازگاری بلند مدت در هنگام استفاده از این اندام است.

متخصصین کاردرمانی همچنین با بیماران در بخش انکولوژی / سرطان سرپایی به منظور افزایش استقلال و محدود کردن اثرات درمان بر زندگی روزمره آنها کار می‌کنند. هدف از انجام این کار این است که زندگی بیماران کارامدتر و راحتتر شود. متخصصین کاردرمانی با جمع‌آوری اطلاعات در مورد بیماران و نیازها و توانمندی‌های فعلی آنها به این اهداف دست می‌یابند. آنها با بیمار برای دست‌یابی به این اهداف کار می‌کنند. گاهی اوقات، آنها روش‌های جدید را به کار می‌گیرند یا از تجهیزاتی برای سازگاری بیشتر استفاده می‌کنند. متخصصین کاردرمانی عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان مانند درد، احساس خستگی، حالت تهوع، تغییرات خلق و خو و نوسانات شناختی را نیز مورد توجه قرار می‌دهند.

 سکته مغزی

متخصصین کاردرمانی، خدمات حرفه‌ای توان‌بخشی را به عنوان عضوی از تیم چند رشته‌ای در واحد سکته مغزی هایپر و واحد سکته مغزی حاد فراهم می‌کنند. متخصصین کاردرمانی با بازماندگان از سکته مغزی، مراقبین آنها و بقیه اعضای تیم درمان و توان‌بخشی همکاری می‌کنند. تمرکز اصلی، حمایت از بازماندگان سکته مغزی برای بازیابی توانایی‌های حرفه‌ای برای داشتن زندگی معنادار و مفید است. فعالیت‌های گروهی (مانند باغبانی) جلسه به جلسه و آموزش مداخلات برای حمایت از بازماندگی سکته مغزی و پرستاران و مراقبان آنها در ساخت دوباره زندگی پس از سکته انجام می‌شود.

متخصصین کاردرمانی کجا کار می‌کنند؟ 


متخصصین کار درمان با همه گروه‌های سنی و طیف وسیعی از تنظیمات فیزیکی و روانی کار می‌کنند. متخصصین کاردرمانی را می‌توان در محل‌ها و موقعیت‌های مختلف یافت از جمله:

  • بیمارستان‌های دولتی و خصوصی
  • بخش‌ها، مراکز و کلینیک‌ها و هاستل های سلامت روانی
  • بخش خصوصی
  • مراکز مراقبت از سالمندان
  • مدارس
  • صنعت
  • بخش‌های دولتی
  • مراکز توان‌بخشی تخصصی
  • مراکز توان‌بخشی پشکی
  • مراکز بهداشت جامعه
  • سرویس‌های مراقبت در منزل
  • مراکز آموزشی
  • مراکز زندگی مستقل
  • انجمن‌ها (مانند انجمن نابینایان، موسسه افراد مبتلا به آرتروز)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس