در اثر تغییر در توانایی‌های جسمانی امکان دارد به استفاده از توان‌بخشی نیاز باشد. بسیاری از افراد، با اهمیت توانبخشی پس از جراحی، آسیب‌دیدگی یا سکته مغزی آشنا هستند.

متخصصین بهترین مرکز کلینیک توانبخشی بزرگسالان در غرب تهران جهت تقویت قابلیت‌های عملکردی و بهبود نحوه زندگی به افراد کمک می‌کنند و بهترین خدمات مراقبتی را برای هر بیمار ارائه می‌دهند. برنامه درمانی بر پایه جدیدترین تحقیقات انجام شده طرح‌ریزی می‌شود. متخصصین توانبخشی با هر شخصی که به فیزیوتراپی یا کاردرمانی نیاز داشته باشد، همکاری می‌کنند.

توانبخشی چیست؟


به منظور بازیابی عملکرد بدن تا بیشترین میزان ممکن، از توانبخشی استفاده می‌شود. در برنامه درمانی توانبخشی شرایطی فراهم می‌شود تا در عین بازیابی قدرت و بازآموزی مهارت‌های از دست رفته و یا انجام فعالیت‌هایی که در حال حاضر برای بیمار دشوار می‌باشد، بدن بیمار از لحاظ جسمانی بهبود پیدا کند. متخصصین فیزیوتراپی نیز جهت تقویت توانایی‌های جسمی، ذهنی و یا شناختی برای انجام فعالیت‌های روزانه به بیمار کمک می‌کنند. امکان دارد توانایی‌های شخص در اثر عارضه، آسیب‌دیدگی و یا به علت اثرات جانبی ناشی از درمان‌های پزشکی با مشکل مواجه شده باشد. توانبخشی می‌تواند سبب بهبود کیفیت زندگی و عملکرد شخص شود. در صورت بروز آسیب‌دیدگی شدید، استفاده از عمل جراحی و یا بروز سکته مغزی، امکان دارد پزشک استفاده از روش توانبخشی را جهت بهبود جسمانی به شخص توصیه کند.

توانبخشی به چه منظور انجام می‌شود؟


هدف اصلی استفاده از توانبخشی، بازیابی توانایی‌های بدنی و کسب استقلال در انجام امور روزانه می‌باشد. البته هدف هر شخص از انجام توانبخشی متفاوت می‌باشد و ممکن است این هدف به عاملی که سبب بروز مشکل جسمانی شده است، ادامه‌دار و یا شدید بودن این عامل و توانایی‌های از دست رفته شخص بستگی داشته باشد.

توانبخشی به چه منظور انجام می‌شود؟

نمونه‌های زیر به درک بهتر هدف انجام توانبخشی کمک می‌کنند:

  • افراد دچار سکته مغزی ممکن است به منظور لباس پوشیدن و یا استحمام بدون کمک دیگران، به توانبخشی نیاز داشته باشند.
  • اشخاص مبتلا به بیماری‌های قلبی_ عروقی جهت ادامه فعالیت‌های ورزشی خود می‌توانند از توانبخشی قلبی استفاده کنند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی جهت بهبود کیفیت تنفسی و همچنین بهبود کیفیت زندگی خود ممکن است به توانبخشی ریوی نیاز داشته باشند.

چه افرادی به توانبخشی نیاز دارند؟ 


افرادی که توانایی‌های مورد نظر جهت انجام فعالیت‌های روزانه را از دست داده باشند، به استفاده از توانبخشی نیاز دارند. امکان دارد کاردرمانی برای افراد در همه سنین مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین مرکز کلینیک توانبخشی بزرگسالان در غرب تهران به روش‌های مختلفی به افراد در شرایط زیر کمک می‌کند:

  • افرادی که در اثر آسیب‌دیدگی، توانایی در دست گرفتن اشیاء را از دست داده باشند جهت بازیابی قدرت دست و تغییر در نحوه انجام فعالیت‌ها می‌توانند از توانبخشی به منظور کسب استقلال مجدد در زندگی روزمره استفاده کنند.
  • با از دست دادن توانایی‌های شناختی و ادراکی در اثر آسیب‌دیدگی‌های مغزی، شخص می‌تواند در انجام فعالیت‌هایی مانند ارسال تقاضانامه‌های دانشگاهی و یا تقاضای شغلی از کمک متخصص توانبخشی استفاده کند.
  • کودکان دچار ناتوانی‌های جسمانی به منظور انجام فعالیت‌هایی مانند تغذیه، استفاده از دستگاه‌های رایانه‌ای و یا بهبود نوشتار ممکن است به کمک متخصص توانبخشی نیاز داشته باشند.
  • افراد مُسن دارای محدودیت‌های جسمانی می‌توانند جهت ایجاد تغییر در نحوه انجام فعالیت‌های مورد نظر خود از توانبخشی استفاده کنند.
  • پس از بروز آسیب‌دیدگی، اشخاص ممکن است به منظور خودداری از انجام حرکاتی که سبب تشدید آسیب‌دیدگی می‌شود، به کمک متخصص توانبخشی نیاز داشته باشند.
  • کارمندان شرکت‌ها می‌توانند به منظور کاهش تنش در محل کار و بهبود وضعیت سلامتی جسمانی خود و یا تغییر محیط کاری بر اساس اصول ارگونومی، از برنامه توانبخشی استفاده کنند.
  انواع ضربه مغزی: توانبخشی بعد از جراحی ضربه مغزی خفیف و شدید

انواع توانبخشی


امکان دارد برنامه توانبخشی در بهترین مرکز کلینیک توانبخشی بزرگسالان در غرب تهران، به منظور درمان آسیب‌دیدگی‌ها یا مشکلات مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. عارضه‌های رایج در این زمینه شامل آسیب‌دیدگی‌های اسکلتی_ عضلانی (مانند کشیدگی/ پیچ‌خوردگی/ پارگی) و یا عارضه‌های پس از جراحی، آسیب‌دیدگی‌های عصبی مانند سکته مغزی، آسیب‌های مغزی و یا طناب نخاعی  و همچنین آسیب‌دیدگی‌های ناشی از تصادفات می‌باشند.

هدف هر شخص از انجام توانبخشی ممکن است متفاوت باشد. متخصص توانبخشی جهت طرح‌ریزی برنامه درمانی، هدف اشخاص از توانبخشی را ارزیابی می‌کند. برنامه توانبخشی ممکن است شامل انواع درمان‌های فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و برنامه‌های تفریحی باشد. همچنین ممکن است در توانبخشی از تکنیک‌های مختلفی مانند ورزش، درمان دستی، بازآموزی عصب‌شناختی یا روش‌های مختلف تسکین درد استفاده شود.

سه نوع اصلی درمان با توانبخشی شامل فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و کاردرمانی می‌باشند. هر نوع از توانبخشی به منظور کمک به افراد در روند بهبود هدف خاصی را دنبال می‌کند. ولی به طور کلی هدف همه انواع توانبخشی کمک به بیمار در جهت کسب سلامتی و بازیابی توانایی جهت انجام فعالیت‌های زندگی روزانه می‌باشد.

فیزیوتراپی 

در برنامه توانبخشی از فیزیوتراپی به منظور بهبود عملکرد جسمانی و رفع مشکلات مربوط به انجام فعالیت‌های روزانه استفاده می‌شود. متخصص جهت بازیابی قدرت، ثبات و کاهش درد از طریق برنامه ورزشی و همچنین مجموعه‌ای از رویکردهای درمانی به بیمار کمک می‌کند. در برنامه فیزیوتراپی از ورزش به منظور افزایش توانایی بیمار جهت بهبود قابلیت حرکتی استفاده می‌شود.

فیزیوتراپی

گفتاردرمانی 

در بهترین مرکز کلینیک توانبخشی بزرگسالان در غرب تهران، از گفتاردرمانی به منظور بررسی و رفع مشکلات مرتبط با گفتار، برقراری ارتباط و بلع مواد غذایی استفاده می‌شود. هدف از انجام گفتاردرمانی، کمک به بیمار در جهت افزایش توانایی جهت صحبت کردن و درمان مشکلات مربوط به خوردن و آشامیدن می‌باشد.

  آیا کوتاهی تاندون پشت پا دلیل راه رفتن روی پنجه‌هاست؟

گفتاردرمانی

کاردرمانی

از کاردرمانی به منظور بازیابی توانایی بیمار در انجام فعالیت‌های زندگی روزانه استفاده می‌شود. کاردرمانی شامل افزایش توانایی‌های حرکتی، بهبود تعادل و یا کمک به بیمار در جهت بهبود توانایی‌های الزامی در زندگی روزمره با استفاده از ابزار مخصوص می‌باشد. هدف از کاردرمانی، کمک به بیمار به منظور شرکت در انجام فعالیت‌های روزانه می‌باشد.

کاردرمانی

تفاوت بین توانبخشی بیمار سرپایی و بیمار بستری


در توانبخشی بیمار بستری، معمولاً انواع مختلف روش‌های درمانی فوق به همراه درمان پزشکی توسط گروه متخصصین در بیمارستان ارائه می‌شوند. توانبخشی بیمار بستری به درمان در مراکز پزشکی پیش از مرخص شدن اشاره دارد. در مواردی مانند قطع عضو، آسیب‌دیدگی یا سکته مغزی، آسیب‌های طناب نخاعی و یا استفاده از پیوند اعضاء  امکان دارد به استفاده از توانبخشی بیمار بستری به منظور بهبود نیاز باشد.

توانبخشی بیمار سرپایی به درمان در شرایط عدم پذیرش در بیمارستان و مراکز پزشکی مربوط می‌شود. مراکز توانبخشی سرپایی خدماتی مختلفی مانند فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و کاردرمانی را ارائه می‌دهند. ارائه خدمات مربوطه در این مراکز برای درمان عارضه‌های مختلفی شامل سرطان، مشکلات عصب‌شناختی، درد کمر و گردن و مشکلات گفتاری انجام می‌شود.

مراکز توانبخشی بیمار سرپایی در ارتباط با روش‌های درمانی مورد استفاده با یکدیگر متفاوت می‌باشند. بیمار جهت استفاده از خدمات توانبخشی سرپایی در زمان تعیین شده بایستی به محل کار متخصص مراجعه کند. با استفاده از برنامه توانبخشی خانگی نیز  معمولاً خدماتی مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل اشخاص ارائه داده می‌شوند.

زمانی که جهت کمک به بیمار برای بهبودی به چندین نوع روش درمانی نیاز باشد، متخصصین معمولاً توصیه می‌کنند بیمارانی که به روش‌های درمانی پزشکی و توانبخشی جامع و فراگیر نیاز ندارند، از روش‌های توانبخشی خانگی یا سرپایی به عنوان ایمن‌ترین و کارآمدترین روش درمان استفاده کنند.

مزایای توانبخشی برای بزرگسالان 


آسیب‌دیدگی ناشی از تصادفات وسایل نقلیه، آسیب‌های ایجاد شده در اثر فعالیت‌های ورزشی، ابتلا به بیماری یا  قرار گرفتن تحت عمل جراحی باعث بروز درد در قسمت‌های مختلف بدن بیمار شده و بیمار از لحاظ حرکتی دچار محدودیت می‌شود. متخصصین در بهترین مرکز کلینیک توانبخشی بزرگسالان در غرب تهران با استفاده از توانبخشی یا فیزیوتراپی به بیمار کمک می‌کنند که روند بهبود، سریع‌تر و با درد کمتری طی شود.

مزایای توانبخشی برای بزرگسالان

مزایای جسمانی توانبخشی 

  • سبب کاهش درد می‌شود به گونه‌ای که انجام فعالیت برای بیمار راحت‌تر شده و بیمار می‌تواند بدون بروز درد به انجام فعالیت‌های روزانه بپردازد.
  • به بازیابی عملکرد و قابلیت حرکتی بیمار کمک کرده و بیمار با وجود درد کمتر قادر به انجام حرکات مختلف می‌باشد.
  • سبب تقویت عضلات می‌شود. بنابراین احتمال افتادن بر زمین یا تصادفات کاهش پیدا می‌کند.
  • سبب بهبود هماهنگی و افزایش توانایی حرکتی می‌شود.
  • باعث افزایش انعطاف‌پذیری می‌شود. فیزیوتراپی سبب بهبود دامنه حرکتی در مفاصل و عضلات می‌گردد.
  • ورم را در مفاصل و عضلات آسیب‌دیده کاهش می‌دهد.
  • به بهبود تعادل کمک می‌کند.
  • سبب افزایش استقامت و قدرت می‌شود. در نتیجه انجام تمارین توانبخشی و ادامه برنامه درمانی برای بیمار راحت‌تر می‌شود.
  • سبب کاهش دفعات و شدت اسپاسم عضلانی می‌شود.
  • به بهبود جراحات و آسیب‌های بافت نرم کمک می‌کند.
  • از بروز تغییر شکل و مشکلات مرتبط با اندام‌های بدن جلوگیری می‌کند.
  • در بهبود نحوه گام برداشتن و وضعیت بدنی مؤثر است.
  درمان تورتیکولی (گردن کجی) کودکان و بزرگسالان با فیزیوتراپی

مزایای روانشناختی توانبخشی

  • اعتماد به نفس و همچنین توانایی برخورد روانشناختی با بیماری یا آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهد.
  • به حفظ استقلال بیمار کمک کرده و بیمار می‌تواند از لحاظ ذهنی به وضعیت پیش از آسیب‌دیدگی بازگردد.

مزایای توانبخشی در بهبود نحوه زندگی

  • بیمار سریع‌تر می‌تواند به محل کار بازگردد و در نتیجه نگرانی‌های بیمار در ارتباط با مشکلات مالی کاهش پیدا می‌کند.
  • در بازگشت به فعالیت‌های ورزشی به بیمار کمک می‌کند و سبب بهبود سریع وضعیت سلامتی شخص می‌شود. افزایش توانایی شخص جهت ورزش کردن در بهبود وضعیت کلی سلامتی مؤثر است.

با استفاده از فیزیوتراپی جهت رفع آسیب‌دیدگی یا بیماری، شخص از تمامی مزایای فوق بهره‌مند می‌شود.

در برنامه توانبخشی از چه روش‌های درمانی استفاده می‌شود؟


در بیشتر موارد گروهی از متخصصین در زمان استفاده از برنامه توانبخشی به بیمار کمک می‌کنند. متخصصین بهترین مرکز کلینیک توانبخشی بزرگسالان در غرب تهران جهت رفع نیازها و دستیابی به اهداف درمانی با بیمار همکاری می‌کنند. در برنامه توانبخشی از موارد زیر استفاده می‌شود:

  • تجهیزات کمکی که برای بیماران با نیازهای ویژه جهت بهبود وضعیت حرکتی و عملکرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • فیزیوتراپی به منظور افزایش قدرت و توانایی بیمار، استفاده از ویلچر و برنامه ویژه ورزشی
  • توانبخشی شناختی برای کمک به بازآموزی و بهبود مهارت‌هایی مانند تفکر و تصمیم‌گیری
  • درمان با موسیقی یا هنر جهت کمک به تقویت مهارت‌های اجتماعی و به اشتراک گذاشتن احساسات
  • مشاوره در ارتباط با رژیم غذایی
  • کاردرمانی برای کمک به بیمار جهت انجام فعالیت‌های روزمره
  • درمان به کمک تفریح و سرگرمی جهت بهبود سلامت ذهنی و عاطفی با استفاده از هنر، صنایع دستی و یا بازی‌های رایانه‌ای
  • گفتاردرمانی برای کمک به مهارت‌هایی مانند صحبت کردن، درک مطلب و همچنین بلع مواد غذایی

بسته به نیازهای بیمار امکان دارد برنامه توانبخشی در مراکز درمانی، مرکز توانبخشی بیمار سرپایی و یا در منزل مورد استفاده قرار گیرد. در صورت استفاده از توانبخشی در منزل، امکان دارد به کمک دیگر اعضای خانواده یا دوستان نزدیک در برنامه توانبخشی نیاز باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس